зар
Улаанбаатар
Өнөөдөр / 2025.10.26
Өдөртөө
Шөнөдөө
ХАЙЛТ ХИЙХ
Эхлэл
Улс төр
Эдийн засаг
Нийгэм
Дэлхий
24 баримт
24 фото
COP17
Спорт
Видео
Сошиал мэдээ
  • Эхлэл
  • Улс төр
  • Эдийн засаг
  • Нийгэм
  • Дэлхий
  • 24 баримт
  • 24 фото
  • COP17
  • Спорт
  • Видео
  • Сошиал мэдээ

Х.Галымбек: Хүхрийн хэмжээ одоо байгаагаас 16 дахин өсөж байж аюул учруулна

2019-12-06
0
ЖИРГЭХ

-“Евро 5” нэрээр худалдаж байгаа шатахууны хүхрийн хэмжээ хэвийн байдлаас 20 дахин их өндөр байна-

Нийслэлийн Агаарын бохирдолтой тэмцэх газрын даргын үүрэг гүйцэтгэгч Х.Галымбектай ярилцлаа.


-Сүүлийн үед олон нийтийн мэдээллийн хэрэгслээр агаар дахь хүхэр хүлцэх хэмжээнээс давлаа гэсэн мэдээлэл гарах боллоо. Нөгөө талаар иргэдэд энэ талын мэдээлэл хомс байгаа нь ажиглагдаж байна. Үүнд мэргэжлийн хүний хувьд тайлбар өгөөч?

-Нийслэлийн хэмжээнд агаарын чанарыг тогтмол хэмждэг 16 суурин станц байдаг. Үүнээс тав нь манай байгууллагад, Цаг уур орчны шинжилгээний газарт 11 нь харьяалагддаг. Нэг нь АНУ-ын Элчин сайдын яамны хашаанд бий. Тэгэхээр хүхрийн тухай ярихаасаа өмнө өмнөх жилүүдэд ямар үзүүлэлттэй байсан бэ гэдэг тоог авч үзэх нь зүйтэй. Өнгөрөгч сарын эхний хагасын байдлаар агаар дахь хүхрийн хэмжээ 13 нэгжээр өссөн байна. Харин РМ2.5 тоосонцор 2.5 дахин буурсан, РМ 10 тоосонцор 80 нэгжээр буурсан үзүүлэлттэй. Үүнээс цаашлаад хүхрийн хэмжээг судлахад 2018 оны зуны байдлыг өнгөрсөн зунтай харьцуулахад 4-5 дахин өссөн байна. Гэтэл энэ үед нийслэлчүүд сайжруулсан түлш хэрэглэж эхлээгүй байсан үе.

-Тэгвэл хүхрийн хэмжээ ихсэх болсон шалтгаан нь юу байна гэсэн дүгнэлтэд хүрэв?

-Хүхрийн давхар исэл бүтээгдэхүүний шаталтаас үүсдэг. Өөрөөр хэлбэл шатаж байгаа бүтээгдэхүүнд хүхэр агуулагдаж байдаг гэсэн үг. Гэтэл нийслэлийн иргэд зун гал бараг түлээгүй. Ахуйн хэрэглээндээ ч шатах, ноцох зүйл ашигладаггүй гэхэд болно. Мэдээж том оврын станцууд түлш хэрэглэнэ. Энэ нь одоогийнхтой адил өндөр хүчин чадлаар ажиллахгүй. Тэгэхээр хүхэр ялгаруулж байгаа хүчин зүйл нь станц, автомашин гэж үзэхээс өөр үндэслэлгүй. Үүнийг батлах хэд хэдэн баримт хэлж болно. Тухайлбал нийслэлд жилд 40 мянган автомашин нэмэгдэж байна. Үүний 88 хувь нь 10 буюу түүнээс дээш жил насжилттай. Үүнээс гадна автомашинд хэрэглэж байгаа шатахууны чанарт гол асуудал байгаа юм. “Евро 5” гэж бидний худалдан авч хэрэглэдэг шатахууныг японы хөндлөнгийн лабораторид шинжлүүлэхэд маш муу үзүүлэлтэй гарсан. Хүхрийн хэвийн хэмжээ нь 10 РРМ байх ёстой бол манай зах зээл дээр байгаа шатахуунаас 200 РРМ илэрсэн. Өөрөөр хэлбэл зөвшөөрөгдөх хэмжээнээс 20 дахин өндөр байна гэсэн үг.

Хамгийн сайн гэсэн шатахууныг шинжлүүлэхэд ийм үзүүлэлттэй гарч байгаа юм чинь доогуур үзүүлэлттэй шатахуунаас хүхрийн хэмжээ ямар гарахыг барагцаалах боломж үнэндээ алга байна. Энгийн ухаанаар бодоход “Евро 2” төрлийн шатахуунд хүхрийн хий бүр ч их байгаа гэдэг нь ойлгомжтой.

-Та яриандаа “Зөвшөөрөгдөх хэмжээ” гэж дурдсан. Энэ тухай дэлгэрэнгүй тайлбарлаач...?

-Яг энэ тал дээр БНХАУ, АНУ-ын мөрддөг стандартыг өөрийн улстай харьцуулж үзье. Манай улсад 24 цагийн дундаж нь нэг шоо.метрт 50 микрограмм, хятад мөн ялгаагүй. Харин АНУ-ын нэг шоо.метрт 89 микро грамм байдаг. Өөрөөр хэлбэл бидний хүлээн зөвшөөрөөд байгаа стандартаас бараг хоёр дахин өндөр байгаа биз. Түүнийгээ Америкчууд хүлцэх хэм хэмжээ гэж үзэж байгаа. Тэгэхээр манай стандарт чанга санагдахгүй байна уу.

-Тийм байж магадгүй.

-Ер нь стандартыг тогтоохдоо эдийн засгийн чадавх, хүний биед сөргөөр нөлөөлөхгүй байх, цаашид хэрэгжүүлэх арга хэмжээгээ төлөвлөх зэрэг байдлаар тогтоодог.

ДЭМБ-аас нэг шоо.метрт байх хүхрийн хэмжээг 20 микрограмм байлга гээд байгаа. Гэтэл АНУ үүнээс 4.5 дахин их байна. Хэрэв АНУ хүхрийн хэмжээгээ буулгавал бүх зүйлд нь сөргөөр нөлөөлнө. Мөн тус улс хүхрийн хийн хүний биед нөлөөлөх хэмжээг 797 микрограмм гэж үзэж байна. Энэ хэмжээгээр 24 цаг үргэлжилбэл хүний эрүүл мэндэд сөргөөр нөлөөлнө гэсэн үг шүү дээ. Мэдээж эдийн засгийн чадавх, чадамжаараа АНУ, Хятадтай бид өөрсдийгөө харьцуулж болохгүй. Гэхдээ хоёр дахин хатуу стандарттай байгаагаа эргэж харж, бодлогын төвшинд ярих цаг болсон.

-Хамгийн гол нь яг ямар нөхцөлд хүрч байж хүний биед сөрөг нөлөө үзүүлэх юм бэ гэдэг асуулт иргэдийн дунд чухал байна?

-Товчхондоо одоо байгаа хэмжээнээс 16 дахин өсөөд 24 цаг болсон тохиолдолд хүний биед сөргөөр нөлөөлнө. Бид бас нэг зүйлийг ойлгох хэрэгтэй. Түүхий нүүрсийг хориглосон гол шалтгаан нь үзэгдэх орчныг бууруулж, хүний биед хамгийн их хор нөлөөтэй РМ2.5 тоосонцрыг л багасгах зорилго тавьсан. Засгийн газрын 62 дугаар тогтоол гараад нэг жил болж байна, үр дүнг нь эхнээсээ мэдэрч байна. Мэдээж сайжруулах зүйл байгаа учраас тодорхой арга хэмжээг цаашид аваад явна. Бид өмнөх жилүүдэд өвөлдөө дунджаар нэг сая гаруй тонн түүхий нүүрс хэрэглэдэг байсан. Үүнтэй адил хэмжээтэй шахмал түлш хэрэглэнэ гэж үзвэл энэ сард багадаа 400 орчим мянган тонныг хэрэглэчихсэн байх ёстой. Гэхдээ шахмал түлш илчлэг өндөр учир хоёр дахин багыг хэрэглэх юм байна гэж тооцсон. Хүмүүсийн худалдан авалт, хэрэглээнд судалгаа хийж үзэхэд өдийд 460 орчим мянган тонн сайжруулсан түлш хэрэглэх юм байна гэж тооцоолсон.

Гэтэл одоогийн байдлаар 140 орчим мянган тонн түлш хэрэглэсэн, оны эцэс гэхэд сайндаа 200 орчим мянган тонныг хэрэглэх байх. Эндээс харахад бидний түлшний хэрэглээ хоёр биш бүр гурав дахин буурчхаад байна.

-Түлшний хэрэглээ буурсан үзүүлэлт мэдээж сайн зүйл. Харин түүхий нүүрс, сайжруулсан түлш хоёрын хүхэр агуулах байдал ямар байдаг юм бэ?

-Түүхий нүүрсний хүхрийн хэмжээ 0.5 хувь, сайжруулсан түлшнийх ойролцоогоор 0.8 хувь байгаа.Тэгвэл бүгдээрээ сайжруулан түлшийг түүхий нүүрстэй харьцуулахад хоёр дахин их хүхрийн агууламжтай гэж төсөөлөн бодож тооцоо хийж үзье. Хэрэглэсэн хэмжээ нь гурав дахин бага байхад түүхий нүүрснээс гарах хүхрийн хэмжээг яаж ч байсан гүйцэхээргүй байна тийм үү. Зөвхөн энэ жишээнээс харахад ч хүхрийн хэмжээ сайжруулсан түлшнээс биш гэдэг нь батлагдаж байна.

-Таны ярианаас үзэхэд манай улс цаашид хүхрийн хий ихээр ялгаруулаад байгаа шатахуун, хуучин автомашинуудыг яах вэ гэдэг асуулттай тулгарах нь гарцаагүй санагдаж байна. Мэргэжлийн байгууллагын зүгээс та бүхэн холбогдох яам, салбарт нь энэ тухай зөвлөмж хүргүүлдэг үү?

-2017 онд Агаар орчны бохирдлыг бууруулах үндэсний хөтөлбөр батлагдсан. Үүний дагуу бүх цогц арга хэмжээ авахаар тусгагдсан. Хэрэгжүүлэгч нь Орчны бохирдлыг бууруулах үндэсний хороонд зангидагдаж байгаа. Хөтөлбөрийг хэрэгжүүлэхэд бүх л салбарын байгууллагууд оролцох ёстой.

-Хүхэрлэг хийг саармагжуулах арга байна уу?

-Цахилгаан станц болон ахуйн хэрэглээнд хэрэглэж байгаа түлшинд шохой холивол буурдаг. Автомашинд бууруулах ямар арга байхгүй. Тиймээс евро 5 стандартын шатахууныг л хэрэглэх хэрэгтэй. Манайд зах зээл дээр байгаа шатахуун нь “евро 5” гэж байгаа боловч бодит байдалд стандартаа хангахгүй байгааг дээр хэлсэн. Үүнд цаашид анхаарах шаардлага бий.

-Ярилцсанд баярлалаа.

 

Эх сурвалж: Өнөөдөр сонин

0
ЖИРГЭХ
Санал болгох
Иргэд “Хотула” аппликейшн ашиглан түлш худалдан авч байна
Ханиадандаа "Битүү шөл" хийж уух жор
“Тавантолгой-Гашуунсухайт” чиглэлд 4 сарын хугацаанд 2 сая тонн нүүрс тээвэрлэж, түүхэн амжилт тогтоолоо
Иргэд “Хотула” аппликейшн ашиглан түлш худалдан авч байна
АНХААРУУЛГА: Та сэтгэгдэл бичихдээ хууль зүйн болон ёс суртахууны хэм хэмжээг хүндэтгэнэ үү. Хэм хэмжээ зөрчсөн сэтгэгдэлийг админ устгах эрхтэй.
  • Шинэ
  • Их уншсан
  • Их сэтгэгдэлтэй
  • Иргэд “Хотула” аппликейшн ашиглан түлш худалдан авч байна
    19 цаг 14 мин
  • Ханиадандаа "Битүү шөл" хийж уух жор
    19 цаг 23 мин
  • АЛТАН ЦОМ: Улсын арслан Э.Оюунболд VS Улсын арслан Ц.Бямба-Отгон
    19 цаг 37 мин
  • АЛТАН ЦОМ: Дархан аварга Н.Батсуурь VS Улсын арслан Р.Пүрэвдагва
    19 цаг 47 мин
  • Аавынхаа энд хүрч МУГЖ болж байгаа С.Ариунбямбын тухай 15 баримт
    20 цаг 57 мин
  • Реал Мадрид vs Барселона: Хөлбөмбөгийн хамгийн шилдэг тулааныг үзээрэй
    Уржигдар 21 цаг 54 мин
  • “Тавантолгой-Гашуунсухайт” чиглэлд 4 сарын хугацаанд 2 сая тонн нүүрс тээвэрлэж, түүхэн амжилт тогтоолоо
    Уржигдар 17 цаг 25 мин
  • Г.Занданшатар: Засгийн газар баялгийн хулгай, нүүрсний хулгайтай тууштай, хатуу тэмцэнэ
    Уржигдар 17 цаг 00 мин
  • Түүхт 100 жилийн ойг нь тохиолдуулан Улсын Нэгдүгээр төв эмнэлгийг Хөдөлмөрийн баатар цолоор шагналаа
    Уржигдар 16 цаг 58 мин
  • Иргэд “Хотула” аппликейшн ашиглан түлш худалдан авч байна
    Уржигдар 16 цаг 50 мин
  • Монгол Улсад 42 жилийн дараа Дулааны тавдугаар цахилгаан станцыг барих түүхэн гэрээг үзэглэлээ
    Уржигдар 16 цаг 00 мин
  • Г.Занданшатар: Шатыг дээрээс нь шүүрдэнэ
    Уржигдар 14 цаг 55 мин
  • Автомашины улсын дугаарын тэгш, сондгой хязгаарлалт хийх эсэх талаар санал авч эхэллээ
    Уржигдар 14 цаг 52 мин
  • Пара хөнгөн атлетикийн холбооны төлөөллийг хүлээн авч уулзлаа
    Уржигдар 13 цаг 50 мин
  • Х.Баасанжаргал: Б.Энхбаяр гэдэг хүнд хууль зүйн салбар биш, хувийн өш хонзон л хамаатай
    Уржигдар 13 цаг 32 мин
  • Бөөр, элэг шилжүүлэн суулгах аргыг нэвтрүүлж, нутагшуулсан Д.Нямсүрэн, О.Сэргэлэн нарт Ардын эмч цол хүртээлээ
    Уржигдар 13 цаг 04 мин
  • Б.Түвшин: Багш, эмч нар цалингаа нэмүүлэхээр ажил хаялт зарлах нь зарчмын хувьд зүй ёсны асуудал
    Уржигдар 11 цаг 48 мин
  • 24 БАРИМТ: НҮБ ба Монгол
    Уржигдар 10 цаг 45 мин
  • Өнгөрөгч 10 хоногт 1981 оноос хойших хамгийн хүйтэн хоногууд тохиолоо
    Уржигдар 10 цаг 45 мин
  • "The MongolZ"-д Senzu-г орлон тоглохоор болсон Б.Өнөдэлгэр гэж хэн бэ?
    Уржигдар 10 цаг 42 мин
  • Японы анхны эмэгтэй УДИРДАГЧ
  • Танилц: Засгийн газрын хуралдаанаас гаргасан шийдвэрүүд
  • Ханиадандаа "Битүү шөл" хийж уух жор
  • "The MongolZ"-ыг орхиж буй М.Азбаярын тухай 15 баримт
  • "The MongolZ"-д Senzu-г орлон тоглохоор болсон Б.Өнөдэлгэр гэж хэн бэ?
  • 24 БАРИМТ: НҮБ ба Монгол
  • Аавынхаа энд хүрч МУГЖ болж байгаа С.Ариунбямбын тухай 15 баримт
  • Аймаг, цэрэгт ХААН, улсад ЗААН эрэмбэтэй бөх
  • ӨБХ: Ахмад настны тэтгэвэр, зээлийн асуудлаарх ажлын хэсгийн санал дүгнэлтийг хэлэлцэв
  • Найман настай охиныг хутгалж хөнөөсөн багшид бүх насаар нь хорих ял оноожээ
  • Х.Баасанжаргал: Б.Энхбаяр гэдэг хүнд хууль зүйн салбар биш, хувийн өш хонзон л хамаатай
  • Х.Булгантуяа: УИХ-ын дийлэнх гишүүд өөрийг нь огцруулахыг дэмжсэнд л сэтгэл хангалуун бус байгаа
  • Х.Баасанжаргал: Цэц Ерөнхийлөгчийн бүрэн эрхэд халдчихлаа
  • Х.Булгантуяа: Хууль ижил тэгш үйлчлээсэй гэж бодож байна
  • Монголбанкны Ерөнхийлөгч Б.Лхагвасүрэн ОУВС, Дэлхийн банкны жилийн уулзалтад оролцож байна
  • Ц.Даваасүрэн: Ерөнхий сайдыг огцруулах асуудал хуулийн дагуу явагдсан
  • Г.Баясгалан Цэцийг даргалах ёс суртахууны эрхтэй юү?
  • Ц.Даваасүрэн: Бид төрөөрөө тоглож, самарч болохгүй
  • Х.Булгантуяа: Үндсэн хууль бол нийгмийн суурь харилцааны зарчмын үндсийг тогтоодог хууль
  • Ерөнхийлөгчиийн УИХ-ын тогтоолд тавьсан хориг бүрэн эхээрээ
  • Х.Баасанжаргал: Б.Энхбаяр гэдэг хүнд хууль зүйн салбар биш, хувийн өш хонзон л хамаатай
  • Японы анхны эмэгтэй УДИРДАГЧ
  • Х.Баасанжаргал: Цэц Ерөнхийлөгчийн бүрэн эрхэд халдчихлаа
  • Ханиадандаа "Битүү шөл" хийж уух жор
  • Г.Баясгалан Цэцийг даргалах ёс суртахууны эрхтэй юү?
  • Г.Дамдинням: Бензиний импорт хэвийн явагдаж байгаа учир тасрахгүй
  • Х.Булгантуяа: Үндсэн хууль бол нийгмийн суурь харилцааны зарчмын үндсийг тогтоодог хууль
  • Б.Баярбаатар: Цэцийн шийдвэр эцсийнх биш, УИХ-аар хэлэлцэнэ
  • Ерөнхийлөгчиийн УИХ-ын тогтоолд тавьсан хориг бүрэн эхээрээ
  • Х.Булгантуяа: УИХ-ын дийлэнх гишүүд өөрийг нь огцруулахыг дэмжсэнд л сэтгэл хангалуун бус байгаа
  • Н.Номтойбаяр: Монголын төрийн түүхэнд хар мөр эхэлж байна
  • Ц.Сандаг-Очир: Үг хэлэх боломж олгохгүй байгаа нь туйлын харамсалтай байна
  • Ц.Даваасүрэн: Бид төрөөрөө тоглож, самарч болохгүй
  • Ц.Сандаг-Очир: Цэцийн шийдвэр урьдчилаад гарчихсан байсан учир бид хуралдааныг хаяж гарсан
  • Ц.Даваасүрэн: Ерөнхий сайдыг огцруулах асуудал хуулийн дагуу явагдсан
  • Н.Номтойбаяр: Хуульд зааснаар цэцийн дүгнэлтийг УИХ хэлэлцэнэ
  • HAPPY 35TH ANNIVERSARY!
  • П.Сайнзориг: УИХ-ын гишүүний үүргээ биелүүлэх эрхийг Үндсэн хуулийн цэц олгосонгүй
  • Зам засвартай холбоотойгоор нийтийн тээврийн 13 чиглэлт өөрчлөлт орно
  • Х.Булгантуяа: Ерөнхий сайд огцорсондоо л уур нь хүрч Үндсэн хуулийн цэцэд хандаад байна
24 баримт
  • Аавынхаа энд хүрч МУГЖ болж байгаа С.Ариунбямбын тухай 15 баримт
  • 24 БАРИМТ: НҮБ ба Монгол
  • "The MongolZ"-д Senzu-г орлон тоглохоор болсон Б.Өнөдэлгэр гэж хэн бэ?
  • "The MongolZ"-ыг орхиж буй М.Азбаярын тухай 15 баримт
  • Японы анхны эмэгтэй УДИРДАГЧ
Эхлэл Улс төр Эдийн засаг Нийгэм Дэлхий 24 баримт 24 фото COP17 Спорт Видео Сошиал мэдээ
Холбоо барих Сурталчилгаа байршуулах Зар Вэб сайт хийх

Зохиогчийн эрх хуулиар хамгаалагдсан. Мэдээлэл хуулбарлах хориотой.

Вэб сайтыг хөгжүүлсэн: Sodonsolution ХХК