зар
Улаанбаатар
Өнөөдөр / 2025.11.12
Өдөртөө
Шөнөдөө
ХАЙЛТ ХИЙХ
Эхлэл
Улс төр
Эдийн засаг
Нийгэм
Дэлхий
24 баримт
24 фото
COP17
Спорт
Видео
Сошиал мэдээ
  • Эхлэл
  • Улс төр
  • Эдийн засаг
  • Нийгэм
  • Дэлхий
  • 24 баримт
  • 24 фото
  • COP17
  • Спорт
  • Видео
  • Сошиал мэдээ

Ж.Очирхуяг: Сүүлийн үед жолооны сургуульд суралцагсад нэг л идэвхгүй болчихсон

2012-1-20
0
ЖИРГЭХ
    “Баянбулаг” авто сургуулийн хууль-дүрмийн багш Ж.Очирхуягтай уулзлаа. Тэрбээр цэргийн ангид хилчин жолооч бэлтгэх багшаар ажиллаж байгаад дэд хурандаа цолтой тэтгэвэртээ гарсан гэнэ. Өнөөдрийн Улаанбаатар хотод замаараа чихцэлдэн яваа 200 мянган гаруй машины багагүй хувийг эзлэх жолооч нарт тэрбээр жолооны хууль дүрэм заасан. Энэ ажлаа одоо ч үргэлжлүүлэн хийж яваа Ж.Очирхуяг 30 жилийн ажлынхаа үр дүнд замын хөдөлгөөний тэр олон тэмдгийг цээжээрээ хэлдэг.
    “Баянбулаг” авто сургуулийн хууль-дүрмийн багш Ж.Очирхуягтай уулзлаа. Тэрбээр цэргийн ангид хилчин жолооч бэлтгэх багшаар ажиллаж байгаад дэд хурандаа цолтой тэтгэвэртээ гарсан гэнэ. Өнөөдрийн Улаанбаатар хотод замаараа чихцэлдэн яваа 200 мянган гаруй машины багагүй хувийг эзлэх жолооч нарт тэрбээр жолооны хууль дүрэм заасан. Энэ ажлаа одоо ч үргэлжлүүлэн хийж яваа Ж.Очирхуяг 30 жилийн ажлынхаа үр дүнд замын хөдөлгөөний тэр олон тэмдгийг цээжээрээ хэлдэг.

-Та хэр олон жил жолооны дүрмийн багшаар ажиллаж байна вэ? Таны тухай ярилцъя?
Би автын инженер мэргэжилтэй хүн. Автын чиглэлээр гучаад жил ажилласан. Цэргийн байгууллагад ажиллаж байгаад сүүлд нь хилийн цэргийн дээд сургуульд, хилийн цэргийн авто сургуульд ажиллаж байгаад, тэтгэвэртээ гарсан. Автын инженер, техникийн шинжлэх ухааны магистр цолтой хүн. Тэтгэвэртээ гарснаас хойш хувийн авто сургуулиудаар ажиллаж эхэлсэн. Яг хичээл заагаад 19 дэх жилдээ орж байгаа юм байна. Харин энэ сургуульдаа ирээд хоёр жил л болж байна.

-19 жилийн хугацаанд хэдэн жолооны сургуульд багшлав?

-Энэ бол миний гуравдахь жолооны, хувийн сургууль л даа. Өмнө нь хилийн цэргийн ангиудаар хилчин жолооч бэлтгэдэг байсан. Түүнтэйгээ нийлээд 19 жил болсон байна. Монгол улсын хил дээр байдаг ангиудад очиж, мэргэжлийн жолоочоор хангадаг албанд байсан.

Тэгээд 2005 оноос тэтгэвэртээ гараад, дээд сургуульд, сургалтын төвд техникийн мэргэжлийн багш хийж ирлээ.
-Таны нэг өдрийн ажил яаж өнгөрч байна вэ?

-Авто сургуулийн сонсогч хүүхдүүд чинь ажилтай, хичээлтэй гээд цаг завыг нь харгалзаад орой таван цагт л эхэлдэг. Өдөртөө бол хуваарилагдсанаараа жолооныхоо дадлагыг хийчихнэ. Тэгээд орой таван цагаас есөн цаг болтол танхимдаа хууль дүрмээ заалгадаг.

-Та жолооны дадлага заадаг юм уу?

-Үгүй, би зөвхөн дүрэм, хуулиа л заагаад, танхимдаа ажилладаг. Жолооны дадлага гэдэг чинь нэг л юмны хоёр төлвөөс бүрддэг шүү дээ. Машин жолоодоод явж байхад учирч болох бүх л зүйлийг танхимд хэлж, заагаад ойлгуулчихна. Тэгээд дараа нь өөрөө жолооны дадлагад гарахдаа түүнтэйгээ нэгтгэж ойлгоод, сурдаг. Ийм тогтолцоотой байтал хүмүүс хоёр тусдаа гэж ойлгох гээд байдаг.

-Монголын жолоочдын тоо бол эрчимтэй өсч байгаа. Гэтэл эргээд чанаргүй жолооч, тааруухан мэргэжилтэн олон байна гэдэг. Шалтгаан нь юундаа байна?

-Энэ уг нь жинхэнэ сургалтынхаа заавраар явбал тийм байх үндэсгүй л дээ. Нэгдүгээрт, сурч байгаа хүмүүс маань ажил заваасаа хамаардаг уу, өөрөө залхуурдаг уу ямар ч байсан их идэвх султай байдаг. Ирдэггүй, тасалдаг тэгээд завгүй, зайгүй гэж шалтгаан хэлдэг. Нэг л идэвх нь суларчихаад байгаа юм. Анх бол тийм байгаагүй, сүүлийн жилүүдэд л тийм болчих шиг байна. Тэрнээс биш сургалтын чанар, агуулгадаа муу байгаа юм биш л дээ. Сургалтын материал, техник хэрэгсэл хангалттай байгаа юм.

-Хангалттай гэж, хэт хангалттай жолооны сургалтын төв байгаа юм биш үү?

-Сүүлийн жилүүдэд хувийн сургуулиуд олширчихсон. Тэднийх нь дунд хүнийхээ тоонд болоод олноор авчихдаг ч юм уу тийм асуудал байгаа. Тэрнээс хамаарч суралцагсдын идэвх буурч байгаа мэт ажиглагддаг.

-Цэргийн байгууллагад бол тийм биш биз?

-Тэгэлгүй яахав. Дэгтэй, журамтайгаас гадна тэнд жинхэнэ хүслээрээ жолооч болох гэсэн хүмүүс ирдэг учраас илүү сайн.

-Хуучны жолооч нарыг сургахдаа хагас жил, бүтэн жилээр суралцуулдаг байсан гэдэг?

-Тийм тийм, тэр үед бараг Техник, мэргэжлийн сургуулийн хэмжээнд байлаа шүү дээ. Жолооч нь мэргэжил гэх түвшинд авч үзэж, чухал ханддаг байсан. Одоо бол хэрэгцээ гээд хэлчихээр хүн болгон хүссэн хүсээгүй жолооч болох гэдэг. Хөтөлбөр программ нь ч хасагдаж багаслаа, бас автосургууль олширсных ч юм уу жолооч болох нь надад хэрэгтэй гэх хүн ховордож. Аав ээж нь шахаад чи нэг эзэмшээд ав гэсэн эсвэл нэг суугаад л үзье гэсэн хүмүүс байгаа.

-Тэр нь бас хугацаанаасаа хамаардаг юм болов уу? Нэг сар сурах, хоёр сар суралцах өөр байх?

-Тэгнэ л дээ. Программ цаг бол тэр үед их байсан. Хууль, дүрэм журам, техник гээд олон зүйлтэй. Техникийн онол хасагдчихсан. Ашиглалт л гэхэд машинаа өөрөө засч сурах, үйлчилгээнд оруулах зэргийг сургадагб айсан. Тэр үед нийт 180 цагийн хичээлийн программтай байсан шүү дээ. Гэлээ гээд хүн өөрөө сайн сурвал хамаарч шалтгаалах ч зүйл биш дээ.

-Хуучин үе шиг жолооны сургалтыг хагас жил болгоно гэж яриад байгаа?
-Тэр ч яахав, яригдаж л байдаг юм. Тэгээд шийдэгдсэн ч юмгүй байна. Харин тэрнийхээ мөрөөр мэргэжлийн жолооч гэж бэлтгэж байгаа юм. Амьдралын хэрэгцээний сонирхогч жолооч гэдэг чинь одооны курсын хэмжээнд төгсөнө. Харин мэргэжлийн жолоочийг дараагийн шатанд бэлтгэж, улсын ачаа тээвэр, нийтийн тээвэрт ажиллуулдаг ахиц гарсан шүү.

-Өнөөдөр мөрдөж байгаа жолооны дүрмийг 2004 онд баталсан юм билээ. Түүнээс өмнө хэрэгжиж байсан дүрмээс ялгаатай зүйл байгаа юу?

-Өөрчлөгдсөн зүйл байгаа ч гэлээ ерөнхийдөө хэвэндээ л байгаа. Манай улс олон улсын Венийн конвенци болон өнөөгийн хөдөлгөөний байдалтай холбогдуулаад нэмэлт засварууд л орсон байдаг юм.

-Орчин үеийн машины онцлогт тохируулсан зүйл заалт орсон байдаг болов уу?

-Одоо техникийн бүтэц зохион  байгуулалтын хичээл ордоггүй болохоор тийм зүйл байхгүй. Хуучин програмд тусгаад өгчихсөн байсан ч өнөөдөр болохоор хугацаа нь бага учраас дөнгөж танилцах төдий хэмжээний л хичээл орж байдаг.

-Нийслэл Улаанбаатар хотод одоо 200 000 гаруй автомашиныг төдий тооны жолооч унаад явж байна. Гэтэл нийслэлд байгаа сургалтын төвүүд тасралтгүй жолооч төгсгөсөөр байгаа. Сардаа төдий тооны хүн жолооны эрхийн үнэмлэхээ авдаг гэсэн тоо, судалгаа байдаг байх даа?

-Тийм мэдээлэл байдаг л даа, одоо 130 гаруй авто сургууль байна. Тэгээд бүгдээрээ хоёр сардаа нэг ээлжийг төгсгөчихөөд байгаа шүү дээ. Олон машинтай төвд олон төгсөгчийг л гаргаад байгаа.

-Сургалтын төвүүд хоорондоо манайх ийм техниктэй, манайх ийм байртай гээд юугаар ч юм илүүрхээд, өрсөлдөх юм л даа. Ер нь сургалтын хамгийн гол арга нь юу юм бэ?

-Хууль дүрмээ зөв ойлгож эзэмших ёстой. Тэр ойлгосноо машин, техник дээрээ хэрэгжүүлэхдээ зөв дадлагажиж сурах нь чухал. Ер нь жолооч болоод явж байгаад хөнгөн хандаж болохгүй. Хүний амь нас, эрүүл мэнд, бусад жолоочийн эд хөрөнгө, машин техникт хохирол учруулах эрсдэлтэй шүү дээ. Тийм болохоор хариуцлагатай, зөв ойлголттой дадлгажих нь л чухал юм.

-Жолооны дүрэм гэхээр хүмүүс зөвхөн машин унаж яваа хүмүүст л хамаатай гэж ойлгодог нь ажиглагддаг. Явган зорчигчид бас дүрэмтэй биз дээ? Наанадаж замын гарц байна.

-Тэгэлгүй яах вэ. Монгол улсын хууль, дүрэм гэдэг албан ёсны акт чинь зөвхөн жолоочид биш зөвхөн явган хүнд ч биш албан байгууллага, аж ахуйн нэгжид ч хамааралтай шүү дээ. Монгол улсын нутаг дэвсгэрт бүх нийтээрээ мөрдөх ёстой болохоор иргэн болгон мэдэж, үүргээ гүйцэтгэх хэрэгтэй байгаа юм. Түүнийг л бид сурталчилж, дэлгэрүүлэх, танин мэдүүлэхээр ажиллаж байгаа ч гэсэн өнөөдөр хангалттай биш л байна даа.

-Дүрмээ зөрчөөд байгаа жолооч нарт дахиад дүрмийн хичээл ордог гэж байсан. Тэр хичээлийг та заадаг уу?

-Дүрмээрээ бол давтан сургуульд хамрагдаж байгаа хүмүүс шинээр бүртгүүлсэн хүмүүс шиг л сурдаг шүү дээ. Ирээд бүртгүүлээд л суралцаад, шалгалтаа өгөөд явдаг юм. Шинээр орсон хүмүүстэй л адилхан сурдаг.

-Багш хүний ажлын үр дүн бол шавь нар байдаг шүү дээ. Таны сургасан жолооч нарын тоо хэд хүрээ бол?

-Одоо бол тоогий нь сайн хэлж мэдэхгүй юм. Ер нь төгссөн хүмүүс эргээд мэндлээд л өнгөрч байдаг. Сайхан санагддаг шүү. 19 жил зааж байгаа болохоор хичээлээ зүгээр нэг ном бариад заах биш амьдралтай нийлүүлээд заахаар хүмүүст илүү ойлгомжтой байдаг юм.


0
ЖИРГЭХ
Санал болгох
"Оюутолгой"-гоос 10 тэрбумыг "хулгайлсан" Д.Амартүвшинг шүүхээс суллажээ
Нотлох үүргийн хуваариас зугтсан хэвээр байгаа Б.Энхбаярыг албадан ирүүлэхээр яригдаж байна
Засгийн газрын тогтоолыг хууль ёсны гэж үзэж, “Төмөртэй” орд ард түмний мэдэлд үлдэв
Дарханы төмөрлөгийн үйлдвэр ххк Страгтегийн ордтойгоо “Сахал” Эрдэнэбилэгийн мэдэлд шилжих эсэх шүүх хурал үргэлжилж байна
АНХААРУУЛГА: Та сэтгэгдэл бичихдээ хууль зүйн болон ёс суртахууны хэм хэмжээг хүндэтгэнэ үү. Хэм хэмжээ зөрчсөн сэтгэгдэлийг админ устгах эрхтэй.

Сэтгэгдэл (1)

  • otgoo (202.21.104.27)
    sain bagsh shu ajiliin amjilt jolooni bagsh bna
    2013 оны 09 сарын 12 | Хариулах
  • Ankhaa (122.201.28.4)
    Mundag bagsh bainalee Shaviin erdem bagshaas gedeg bolhoor sain jolooch bolyo gevel ene huneer hicheel zaalgachihad zugeer l yum bilee
    2012 оны 02 сарын 09 | Хариулах
  • zochin (182.160.38.143)
    Uneheeer sain bagsh shu bi bas hicheel zaalgaj tugsun shavi ni bna aa amjilt husye
    2012 оны 01 сарын 21 | Хариулах
  • boogi (124.158.75.10)
    joloonii une bas nemgdene geel yariad baidg shal hudlaa l ym bileeshd zunduu l udaan yarijsan
    2012 оны 01 сарын 20 | Хариулах
  • Шинэ
  • Их уншсан
  • Их сэтгэгдэлтэй
  • Г.Занданшатар: Улс орны эрх ашгаа тэргүүн эгнээнд тавьж, МАН-ын даргын өрсөлдөөнөөс нэрээ татаж байна
    13 цаг 43 мин
  • ОЮУТНЫ “МЕНТОРШИП” ХӨТӨЛБӨРТ ШАЛГАРСАН “БАЙГАЛЬ 360” ШИЛДЭГ ТӨСӨЛД НОГООН ХӨГЖЛИЙН ХОРОО ТЭТГЭЛЭГ ГАРДУУЛЛАА
    14 цаг 0 мин
  • Хүннү хотын төлөвлөлтийг боловсруулах олон улсын сонгон шалгаруулалтын бүтээлийн үзэсгэлэнг дэлгэлээ
    18 цаг 10 мин
  • М.Наранпүрэв: Халууралт буухгүй, хүндэрч магадгүй нөхцөлд 5 хоногийн цалинтай чөлөө олгоно
    18 цаг 29 мин
  • Зөвлөгөө: Ханиадыг хэрхэн эмгүйгээр эмчлэх вэ?
    18 цаг 48 мин
  • Гэрлээрээ ярилцъя, жолооч нар аа!
    18 цаг 52 мин
  • Бүгд найрамдах Чех улсын 2026 оны зуны сургалтын тэтгэлэгт хөтөлбөр зарлагджээ
    20 цаг 2 мин
  • Орон нутаг чиглэлийн зарим автобусны үнэд өөрчлөлт орлоо
    20 цаг 28 мин
  • “Б.Чимидийн нэрэмжит шагнал”-д нэр дэвшүүлэх бүтээл хүлээн авч эхэллээ
    20 цаг 44 мин
  • Бурхан багшийн эхийн ачийг хариулсан дүйчэн өдөр хийж болох 10 ЦАГААН ХООЛ
    21 цаг 15 мин
  • ӨНӨӨДӨР: Нүүрс тээвэрчид мэдээлэл хийнэ
    21 цаг 36 мин
  • Бурхан багшийн тухай сонирхолтой баримтууд
    21 цаг 41 мин
  • Зурхай: Урлан бүтээхэд сайн өдөр
    22 цаг 23 мин
  • УИХ: Өнөөдөр хуралдах байнгын хороо, ажлын хэсгүүдийн тов
    22 цаг 26 мин
  • УИХ: Өнөөдөр чуулганы нэгдсэн хуралдаанаар...
    22 цаг 31 мин
  • Улаанбаатарт өдөртөө 2 хэм хүйтэн байна
    22 цаг 35 мин
  • Түлш хэрэглэгчдэд үйлчлэх төвөөс угаарын хийн мэдрэгчээ унтраасан өрхүүдэд тогтмол асаалттай байлгахыг зөвлөлөө
    Уржигдар 18 цаг 02 мин
  • 100 буудалт даамын Дэлхийн цомын тэмцээн эхэллээ
    Уржигдар 17 цаг 14 мин
  • Нийслэл нийт 350 МВт чадалтай гурван станц ашиглалтад оруулаагүй бол энэ өвөл юу болох байсан бэ?
    Уржигдар 16 цаг 33 мин
  • НИТХ: Алба хаагчдыг чадавхжуулах чиглэлээр хэлэлцүүлэг зохион байгуулж байна
    Уржигдар 16 цаг 27 мин
  • Цастай өдөр цангинуулан уншмаар 10 шүлэг
  • Цастай өдөр сонсох "плейлист"
  • POETRY: Намрыг үдэх НАЙМАН шүлэг
  • Танилц: Засгийн газрын хуралдаанаас гаргасан шийдвэрүүд
  • Бурхан багшийн тухай сонирхолтой баримтууд
  • The MongolZ-ын шигшээ шатны эхний учраа FURIA баг
  • Ж.Алдаржавхлан: Төсвийн байнгын хорооны дарга ЗГ-ын БЭТ шиг ажиллаж байна
  • Монгол улс энэ онд 10 тэрбум 708 сая ам.долларын бараа бүтээгдэхүүн экспортолсон байна
  • "Хатант интернэшл", "Од групп" багууд ялалт байгууллаа
  • KATSEYE хамтлаг GRAMMY Awards -т нэр дэвшлээ
  • ХХААХҮ-ийн сайд Ж.Энхбаяр: Боловсруулах хүчин чадлыг 50 хувиар нэмсэн хөгжлийн жилүүд байна
  • 2026 оны төсвийн тухай хуулийн төсөлтэй хамт өргөн мэдүүлсэн хууль, тогтоолын төслүүдийг эцсийн хэлэлцүүлэгт шилжүүллээ
  • Ж.Баясгалан: Хөгжлийн бэрхшээлтэйгээр нь ялгаварлан гадуурхаж байгаа гэж ойлгогдохоор л байна
  •  П.Ганзориг: "ХҮН" намынхан төсвөөр наймаалцлаа гэх зүйл гарч байна
  • А.Амартүвшин: Сайжруулсан болон хагас коксон түлшийг орон нутагт 10-15 мянган төгрөгөөр дамлан зарж байна
  • ТӨСӨВ 2026: Эрүүл мэндийн даатгалын санд 2,5 их наяд төгрөгийг зарцуулна
  • Г.Занданшатар: ЗГ өөрчлөгдөх болгонд бодлого өөрчлөгддөг замбараагүй байдал өнгөрсөн хугацааны гол алдаа байсан
  • УИХ-ын гишүүн Д.Амарбаясгалан хэрэг хянан шийдвэрлэх ажиллагаанд оролцож байна
  • “Монгол Улсыг 2026-2030 онд хөгжүүлэх таван жилийн үндсэн чиглэл”-ийг танилцууллаа
  • Микрокредит ББСБ хоёр дахь жилдээ АШУҮИС-ын оюутнуудад тэтгэлэг олголоо
  • Цастай өдөр цангинуулан уншмаар 10 шүлэг
  • Цастай өдөр сонсох "плейлист"
  • KATSEYE хамтлаг GRAMMY Awards -т нэр дэвшлээ
  • POETRY: Намрыг үдэх НАЙМАН шүлэг
  • Г.Занданшатар: ЗГ өөрчлөгдөх болгонд бодлого өөрчлөгддөг замбараагүй байдал өнгөрсөн хугацааны гол алдаа байсан
  • Монгол улс энэ онд 10 тэрбум 708 сая ам.долларын бараа бүтээгдэхүүн экспортолсон байна
  • Энэ долоо хоногт ордуудын амьдрал хэрхэн өрнөх вэ?
  • ХХААХҮ-ийн сайд Ж.Энхбаяр: Боловсруулах хүчин чадлыг 50 хувиар нэмсэн хөгжлийн жилүүд байна
  • Ж.Алдаржавхлан: Төсвийн байнгын хорооны дарга ЗГ-ын БЭТ шиг ажиллаж байна
  • Г.Дамдинням: “Рио Тинто” компани зээлийн хүүг бууруулна гэсэн амлалт өгч, гарын үсэг зурсан
  • Хөгжлийн бэрхшээлтэй иргэдийн авч буй мөнгөн тэтгэмжийг нэмэхийг шаардлаа
  • Өөрийн үнэ цэнийг бүтээ | RED EVE
  • ӨНӨӨДӨР: Ахмадууд мэдээлэл хийнэ
  • А.Амартүвшин: Төсөвт тусгагдсан 26 тэрбум төгрөг сургууль, цэцэрлэгийн сандал, ширээнд хүрэлцэхгүй
  • Х.Нямбаатар: 2028 он хүртэл 102 км үерийн далан барина
  • Түлш хэрэглэгчдэд үйлчлэх төвөөс угаарын хийн мэдрэгчээ унтраасан өрхүүдэд тогтмол асаалттай байлгахыг зөвлөлөө
  • Бурхан багшийн тухай сонирхолтой баримтууд
  • ЗГ: Ургац хураалтын урьдчилсан дүнгийн талаар хэлэлцэнэ
  • УИХ: УИХ-ын дэд даргыг огцруулах тухай асуудлыг хэлэлцэнэ
  • Эмч, эмнэлгийн ажилчид энэ сарын 13-наас ажил хаяхаа мэдэгдлээ
24 баримт
  • Бурхан багшийн тухай сонирхолтой баримтууд
  • Г.Занданшатар: ЗГ өөрчлөгдөх болгонд бодлого өөрчлөгддөг замбараагүй байдал өнгөрсөн хугацааны гол алдаа байсан
  • Ирэх онд болох хөлбөмбөгийн ДАШТ-ий тухай таны мэдэх ёстой бүх зүйл
  • Казах үндэстний найдварыг тээж байгаа Ш.Батырбек хүүгийн тухай 15 баримт
  • Өсвөрийн УАШТ-ээс олны хамгийн их дэмжиж байгаа бөх Р.Омар гэж хэн бэ?
Эхлэл Улс төр Эдийн засаг Нийгэм Дэлхий 24 баримт 24 фото COP17 Спорт Видео Сошиал мэдээ
Холбоо барих Сурталчилгаа байршуулах Зар Вэб сайт хийх

Зохиогчийн эрх хуулиар хамгаалагдсан. Мэдээлэл хуулбарлах хориотой.

Вэб сайтыг хөгжүүлсэн: Sodonsolution ХХК