зар
Улаанбаатар
Өнөөдөр / 2025.11.21
Өдөртөө
Шөнөдөө
ХАЙЛТ ХИЙХ
Эхлэл
Улс төр
Эдийн засаг
Нийгэм
Дэлхий
24 баримт
24 фото
COP17
Спорт
Видео
Сошиал мэдээ
  • Эхлэл
  • Улс төр
  • Эдийн засаг
  • Нийгэм
  • Дэлхий
  • 24 баримт
  • 24 фото
  • COP17
  • Спорт
  • Видео
  • Сошиал мэдээ

Хуучны "тэрэг"-үүдийг модел болгон мөнхөлсөн урлан

2022-4-15
0
ЖИРГЭХ

“Монголын анхны модел машины урлан”-д хуучны машинууд, онгоц, трактор гээд бүгд байх аж. Зил-130, авто цистерн, трактор, Монгол усны тэрэг гээд тун сонирхолтой моделууд энэ урланд бий. Урлангийн эзэн Ү.Одонбаяртай ярилцлаа.


-Танд өдрийн мэнд хүргэе. Манай уншигчдад өөрийгөө танилцуулна уу?

-Намайг Ү.Одонбаяр гэдэг. Орос машины модель сонирхогчид группийн админ, моделист хүн байна.

-Модель машин цуглуулах, бүтээх болсон талаараа сонирхуулна уу. Хэзээнээс сонирхлоо ажил хэрэг болгож эхлэв?

- Анх 1989 оноос эхлээд модель машин сонирхож, цуглуулж эхлээд, үүнээс хойш хобби маань болсон доо. Хамгийн анх бортовой тэрэг угсарч үзэж байсан хүн 2019 онд ажлаасаа гараад хоббигоороо амьдрахаар шийдсэн. Ингээд л урлангаа нээгээд өнөөдрийг хүрч байна даа ах нь.

-Ажлаасаа гарсаан? Та ямар ажил эрхэлдэг байв?

-Тийм ээ. Ер нь тэнэг хүн л ингэх байх. Ах нь Чингис хаан олон улсын нисэх буудалд хангамжийн ахлах мэргэжилтнээр ажилладаг байсан. Ажлаасаа гарсны дараа хоёр ч удаа урлан байгуулаад бүтэлгүйтсэн хэдий ч ахиад л оролдоод үзсэн. Миний хувьд модель машиныг нутагшуулах, моделизмийг хөгжүүлэх хүсэлдээ хөтлөгдөж, нэг мөр амьдралаа холбохоор шийдсэн минь энэ.

-Яагаад заавал модел машин гэж?

-Хүн бүрт машинтай холбоотой дурсамж, түүх байдаг. Бидний хүүхэд нас, аав, ээжийн тээврийн машинаас эхлээд бүхий л цаг үе өөр өөрийн гэсэн түүхийг хадгалж үлдсэн эдгээр машиныг яг ямар байснаар нь түүхийн баримт үлдээхийг хүсдэг. Монголд 1000 гаруй төрлийн автомашин байсан байгаа юм. Тэднийг модель хэлбэрээр нь яг ямар байснаар нь үлдээхийг хүссэн. Миний сонирхол бол моделизмыг Монголдоо нутагшуулах, хөгжүүлэх хүсэлтэй. Тиймдээ ч модел машин сонирхогчдын клубээ нээгээд явж байна.

“Энд тэндгүй өрөөстэй жижигхэн тэргийг харах төдийд нагац ахын “30 машины”  халуун кабин, хүйтэн тэвш санаанд бууж байлаа.”

-Ажлаасаа гараад хийнэ гэхээр гэр бүлийнхэн нь юу гэж хүлээж авч байсан бэ?

-Одоо бол гэр бүлийнхэн маань бүгд хүлээн зөвшөөрсөн. Тухайн үед ойлгох, ойлгохгүй янз бүр л байсан. Миний ихэнх туршилтууд манай тагтан дээр эхэлсэн дээ. Буудуулж үзнэ, туршилт бүтэлгүйтнэ. Тэр бүх туршилтаас ингэж хийж болох юм, ингэвэл болдоггүй юм байна гээд туршлага хуримтлуулна. Яаж ч 10 алдсан бай, 15 дахь нь болдог л байхгүй юу.

-Танай урланд хэчнээн төрлийн ямар моделиуд байна вэ? Зарим ховор нандин эд ч харагдаж байна. Трактор, онгоцоос эхлээд хуучны машинууд бүх төрөл харагдаад байна даа.

-Тийм шүү. Бид Монголд явж байсан, Монгол тоноглолтой тээврийн хэрэгслийн моделийг 43 дахин багасгасан загвараар уралдаг. Жишээлбэл, анхны цистерн Монголд 1968 онд орж ирсэн. Түүнээс хойш хэдэн онд орж ирсэн тэрэг ямар тоноглолтой, өнгө нь ямар байсан, ямар өөрчлөлттэй байсан талаар түүхийг нь судлаад тухайн машинаа дуурайж хийдэг. Манай урланд нийт 300 орчим модель байгаа. Гэрт, дэлгүүр дээр байгаа загваруудаа оруулбал 1000 гаруй болох байх.

-Таны хэлснээр нээрээ л хүн бүрт машинтай холбоотой дурсамж байдаг шүү. Ялангуяа хуучны эдгээр машиныг жолоодож байсан хүмүүст сэтгэлд нь илүү ойр байдаг байх. Таны үйлчлүүлэгчид захиалгаа яаж хүлээж авдаг вэ?

-Тэгэлгүй яахав. Хуучны тээвэрт явдаг байсан хүмүүст машин нь хамгийн үнэ цэнтэй зүйл нь болсон байдаг. Тиймдээ ч настай хүмүүс захиалгаа авахдаа уйлчихдаг. 10,20 жил тэр машинаа барьсан хүмүүс чинь, хаанаас нь ч хараад танина шүү дээ. Анзаарвал эд бүгд улсын дугаартай. Яг л улсад ямар дугаартай явдаг байсан түүгээр нь үлдээсэн.

-Таны хувьд тээврийн тэрэг ямар үнэ цэнтэй вэ? Дурсамжаасаа хуваалцаач?

-Би 1995 онд анхны ажлын гараагаа эхэлж байлаа. Тухайн үед ажлын ах нараа дагаад 21 аймгийн томилолтод явдаг байсан юм. Ах нар 69 унаад явахаар би цистерн дээр оногдоно. Олон ч цистерний кабинд явсан даа. Ингэж явахдаа эрэг боолт бүрийг мэддэг болсон байх. Тиймдээ ч миний амьдрал, ажлын гарааг хамгийн их хөглөсөн машин бол цистерн, би ч түүндээ их хайртай байдаг юм.

-Урлангийн үүдээр орж ирэхэд их л ховордсон хуучны дугуй харагдана. Таных уу?

-Манай үеийн хүмүүс бүгд л мэдэх байх. “60-ын дугуй”-ны дөрөөг жийж, ард нь зогсож явсан үе шүү дээ. Энэ бараг хамгийн сүүлчийн “60-ын дугуй” байх. Би одоогоор өөр ийм дугуйны сураг сонсоогүй л байна. Найз маань өөрт хадгалж байсныгаа манай урланд бэлэглэсэн юм.

-Хүүхэд байхдаа хаана өссөн бэ? Тэр үеийн дурсамжаасаа хуваалцвал?

-Ах нь таван шарын хүүхэд дээ. Ер нь их сахилгагүй хүүхэд байлаа. Намар болохоор тэнд алтан тарианы будаа ачсан том машинууд будаагаа буулгах гээд цуваад зогсдог байсан юм.  Тэр дундаас аль илүү гоё тоноглолтой байна гээд үзэх гэж дугуй нь доор нь орчих шахам гүйдэг байлаа. Байрны ах нарын “Зил-130-ын үнэр” одоо ч үнэртдэг. Бидэнд нэг төгрөг өгөөд кабинаа угаалгана, тэгж л анх зил-130-ын өнгөний кодуудыг тогтоож авсан. 30 машины кабиныг олон арчсан хүн л тэр өнгүүдийг сайн мэднэ дээ.

-Та моделизмыг хөгжүүлэх хүсэлтэй гэж байсан шүү дээ. Энэ талаараа уншигчдад маань сонирхуулна уу?

-Анх Монголд модел машин сонирхдог, цуглуулдаг хүмүүс 1000 хүрдэггүй байлаа. Одоо бол өөрчлөгдсөн, энэ тоо 20 мянгад хүрчээ. Бид Орос машины модел сонирхогчид гэдэг фэйсбүүк бүлгэмийг нээж сонирхол нэгт хүмүүсээ олсон. Миний бүтээлийг гол шүүгчид бол олон жилийн туршлагатай жолоочид. Учир нь тал нутгийн тээвэрчид том чиргүүлтэй явдаг бол, Ховд, Баян-Өлгий чиглэлд уул нуруу ихтэй болдог учраас чиргүүлийн хэмжээ жижиг болж ирдэг. Тиймээс тэр нарийн деталь бүрийг машиндаа шингээж урлах нь чухал. 

“Цаг өнгөрөх хэрээр зарим загварууд олдохоо больдог. Олдсон ч илүү үнэтэй тусдаг”

-Цаг заваа гаргаж, урилгыг маань хүээж авч ярилцсанд баярлалаа. Таны ажилд амжилт хүсье.

 

Биднийг урланд ирэхэд угтаж авсан хүн бол Монгол Улсын ахмад онц тээвэрчин Р.Лигшид гуай байлаа. Түүний аав, ээж нь тээврийн жолоочид байсан гэнэ. Тиймдээ ч аавынхаа барьж байсан машиныг урлуулсан нь энд байлаа. Р.Лигшид гуай долоо хоног бүр ирж аавынхаа машиныг хардаг бөгөөд өнөөдөр бидэнтэй таарсан нь энэ байв.Түүнтэй цөөн хором ярилцлаа.


-Таныг дүү нартаа их тус болдог гэсэн. Яаж хувь нэмрээ оруулж байна вэ?

-Ах нь насаараа шатахуун тээврийн тэрэг барьсан. Одоо бол урлаач дүү нартаа янз бүрийн түүх, тоноглолыг хэлж өгөөд, өвсний машины татлагыг ингэж татдаг байсан, өвсөө яаж өрдөг байсан юм гээд тэр бүгдийг хэлдэг.

-Таны аавын машины модел энд байна шүү дээ. Түүхээс нь хуваалцана уу?

-Энэ бол “Зил-130 А-Ц” гэдэг машин. Аав маань 1967 онд авч байсан. Ард нь байгаа хос чиргүүлийг манай Монголчууд өөрсдөө хийдэг байсан даа. Тиймдээ ч бараг бренд болсон. Энэ хуучны машинууд одоо хаа нэг явж харагддаг. Миний хань бас тээврийн жолооч байсан хүн. Ах нь өөрийнхөө барьж байсан гурван машиныг, эхнэрийнхээ гурван машины моделийг гэртээ хадгалдаг юм.

Т.Мөнхжаргал

 

0
ЖИРГЭХ
Санал болгох
Улаанбаатарт 3 градус хүйтэн байна
Монгол Улсын Төрийн шагналт, соён гэгээрүүлэгч, академич Бямбын Ринченгийн мэндэлсний 120 жилийн ойд зориулсан архивын баримтын үзэсгэлэнгийн нээлт боллоо
Өвөлжилт, хаваржилтыг даван туулахад дэмжлэг үзүүлэх Хүмүүнлэгийн багийн уулзалт боллоо
Монголын төрийн байгууллагууд "Азийн загвар байгууллага"-ын гэрчилгээ гардан авлаа
АНХААРУУЛГА: Та сэтгэгдэл бичихдээ хууль зүйн болон ёс суртахууны хэм хэмжээг хүндэтгэнэ үү. Хэм хэмжээ зөрчсөн сэтгэгдэлийг админ устгах эрхтэй.

Сэтгэгдэл (7)

  • Зочин (66.181.185.117)
    Бид бодолд дарагдахаар өчүүхэн жижиг зүйлд гомддог
    2024 оны 02 сарын 13 | Хариулах
  • Зочин (66.181.185.117)
    Саак.мн
    2024 оны 02 сарын 13 | Хариулах
  • БАТСАЙХАН 95788902 (192.82.93.15)
    Яаж холбоо барих вэ.
    2022 оны 06 сарын 19 | Хариулах
  • БАТСАЙХАН 95788902 (192.82.93.15)
    ХХуучны машины захиалаг өгөх гэсэн юм. Утсаа өгөөч.
    2022 оны 06 сарын 19 | Хариулах
  • Jane (202.126.90.38)
    Мундаг юмаа. Модел загварыг нь хийхдээ зүгээр нэг хийхгүй эхлээд тухайн машины түүхийг судалж хийдэг нь сэтгэлд хүрлээ. Мөн машин явж байсан улсын дугаараар нь хийдэг. Энэ нь хүмүүс моделыг нь хараад тухайн машиныг олж харахаас гадна тэр үеийн дурсамж, мэдрэмжийг хөнддөнө. Өнгөрсөн үеийн түүхийг хадгалан авч үлдэж буйд талархаж байна. Мөн цаашдын ажил үйлсэд нь амжилт хүсье.
    2022 оны 05 сарын 02 | Хариулах
  • mendgerel (202.131.253.90)
    Энэ Одонбаяр "ёстой мундаг" гарын дүйтэй залуу байна. Магадгүй дэлхийд "ганц" ч байж мэднэ. томоор хийх нэг хэрэг, ийм жижигхэн машинуудыг бараг л "амьд" юм шиг нарийн хийжээ. Мэдээж захиалагчид "маш олон" байгаа, магадгүй интернетээр сайн сурталчилбал гадаадаас ч олон "сонирхогчид" холбогдоно, захиална даа. Улам улам их амжилт хүсье. Бусдын бүтээсэн машин цуглуулагчид гэж би зөндөө сонссон. Харин өөрөө ийм олон төрлийн машин хийж, цуглуулсан хүн огт сонсоогүй юм байна. Улам улам их амжилт хүсье.
    2022 оны 04 сарын 17 | Хариулах
  • 5112 (202.55.191.130)
    МОНГОЛД ЦИСТЕРН 1968 ОНД БИШ ШҮҮ, ЗҮҮАНБАЯНГИЙН НЕФЬТ ҮЙЛДВЭРТ Л ГЭХЭД ҮЙЛДВЭР АШИГЛАЛТАНД ОРЖ ЭХЛЭХ ҮЕЭСЭЭ Л ЦИСТЕРН АШИГЛАЖ БАЙСАН. ТЭГЭХЭЭР 1966 ОНООС Ч ӨМНӨ А66 ГЭХ УЛААН БЕНЗИН, МӨН КОРСИН ГЭХ МЭТИЙГ ЗӨӨЖ БАЙСАН ЮМ ШҮҮ
    2022 оны 04 сарын 15 | Хариулах
  • Шинэ
  • Их уншсан
  • Их сэтгэгдэлтэй
  • Чингисийн цом: Өнөөдрийн барилдаанд хэн түрүүлэх вэ?
    10 цаг 31 мин
  • Чингис хааныг магтан дуулсан БҮХ дуу
    12 цаг 11 мин
  • Чингис хааны тухай өгүүлэх БҮХ кино
    12 цаг 16 мин
  • Чингис хааны тухай гадныхны бичсэн сонирхолтой баримтууд
    12 цаг 21 мин
  • Улаанбаатарт 3 градус хүйтэн байна
    12 цаг 25 мин
  • Монгол Улсын Төрийн шагналт, соён гэгээрүүлэгч, академич Бямбын Ринченгийн мэндэлсний 120 жилийн ойд зориулсан архивын баримтын үзэсгэлэнгийн нээлт боллоо
    Өчигдөр 19 цаг 36 мин
  • Өвөлжилт, хаваржилтыг даван туулахад дэмжлэг үзүүлэх Хүмүүнлэгийн багийн уулзалт боллоо
    Өчигдөр 17 цаг 38 мин
  • Монголын төрийн байгууллагууд "Азийн загвар байгууллага"-ын гэрчилгээ гардан авлаа
    Өчигдөр 16 цаг 57 мин
  • ЕТГ: "Чингис хаан" одонг Академич С.Нарангэрэлд хүртээнэ
    Өчигдөр 11 цаг 34 мин
  • Хугацаат цэргийн алба хаагчид энэ сарын 29-нд тангараг өргөнө
    Өчигдөр 11 цаг 10 мин
  • МАН: "Стратеги Академи"-ийг шинэчлэн, Бодлогын хороодын уялдааг хангаж ажиллана
    Өчигдөр 10 цаг 23 мин
  • Үе үеийн УИХ-ын даргууд
    Өчигдөр 10 цаг 21 мин
  • “Б.Чимидийн нэрэмжит шагнал”-д нэр дэвшүүлэх бүтээл хүлээн авч эхэллээ
    Өчигдөр 10 цаг 21 мин
  • БАРИМТ: "Чингис хаан" одонг хүртсэн эрхмүүд
    Өчигдөр 10 цаг 10 мин
  • Дэлхийн хүүхдийн өдөр тохиож байна
    Өчигдөр 10 цаг 01 мин
  • УИХ-ын даргад Н.Учралыг нэр дэвшүүллээ
    Өчигдөр 09 цаг 49 мин
  • ӨНӨӨДӨР: Ашиглалтад орсон сургууль, цэцэрлэгийн үйл ажиллагааны талаар мэдээлэл өгнө
    Өчигдөр 09 цаг 38 мин
  • Улаанбаатарт 3 градус хүйтэн байна
    Өчигдөр 09 цаг 33 мин
  • "Монгол бахархлын өдөр"-ийн барилдааны бүх цаг үеийн ШИЛДЭГ хүчтэнүүд
    Өчигдөр 09 цаг 10 мин
  • Нийслэлийн төсвийн төслийн талаар хэлэлцлээ
    Уржигдар 17 цаг 22 мин
  • Я.Содбаатар: МАН социал демократ намын хувьд хүний хөгжлийн бодлогыг нэн тэргүүнд тавьж байна
  • "Монгол бахархлын өдөр"-ийн барилдааны бүх цаг үеийн ШИЛДЭГ хүчтэнүүд
  • Чингис хааны тухай гадныхны бичсэн сонирхолтой баримтууд
  • Эрдэнэдалайнхны найдварыг тээсэн залуу хүчтэн Н.Амгаланбаатар гэж хэн бэ?
  • БАРИМТ: "Чингис хаан" одонг хүртсэн эрхмүүд
  • Дийлдэшгүй "Монх" хочит Э.Дөлгөөний тухай сонирхолтой 15 баримт
  • Д.Ариунтуяа: COP17 бага хуралд гадаадын 10 мянган хүн ирэх учир дотоодын эдийн засагт чухал нөлөө үзүүлнэ
  • Чингис хааны тухай өгүүлэх БҮХ кино
  • 17.9 их наяд төгрөгийн орлого төвлөрүүлэхийг үүрэг болгов
  • МАН-ын дарга Н.Учралын НАМТАР
  • Чингис хааныг магтан дуулсан БҮХ дуу
  • МАН-ын 31 дүгээр хурлаар дараах асуудлуудыг шийднэ:
  • Мандатын комиссын бүрэлдэхүүнийг баталлаа
  • МАН-ын дарга Н.Учралын ХОМ
  • "Сансар гарден" цэцэрлэгийн багш хүүхдүүдийг сандалтай нь "скочидсон" хэргийг шалгаж байна
  • АНУ Венесуэлийн Ерөнхийлөгч Н.Мадурогийн тэргүүлдэг "Картел де лос Солес"-ыг "террорист байгууллага" хэмээв
  • АМРАЛТЫН ӨДӨР: Та амралтаараа юу үзэх вэ?
  • О.Батхүү: Хоёр хувийн татвар төсвийн хувьд бага боловч иргэдийн хувьд их мөнгө
  • “Инээмтгий хүн” визуал драмын жүжгийг гуравхан удаа толилуулна
  • Олимпик резиденс хотхоноос үл хөдлөх хөрөнгө худалдан авахаар гэрээ хэлцэл хийж буй иргэд, хуулийн этгээдийн анхааралд
  • МАН-ын дарга Н.Учралын НАМТАР
  • МАН-ын дарга Н.Учралын ХОМ
  • Я.Содбаатар: МАН социал демократ намын хувьд хүний хөгжлийн бодлогыг нэн тэргүүнд тавьж байна
  • "Сансар гарден" цэцэрлэгийн багш хүүхдүүдийг сандалтай нь "скочидсон" хэргийг шалгаж байна
  • АНУ Венесуэлийн Ерөнхийлөгч Н.Мадурогийн тэргүүлдэг "Картел де лос Солес"-ыг "террорист байгууллага" хэмээв
  • БАРИМТ: "Чингис хаан" одонг хүртсэн эрхмүүд
  • О.Батхүү: Хоёр хувийн татвар төсвийн хувьд бага боловч иргэдийн хувьд их мөнгө
  • МАН-ын 31 дүгээр хурлаар дараах асуудлуудыг шийднэ:
  • Д.Ариунтуяа: COP17 бага хуралд гадаадын 10 мянган хүн ирэх учир дотоодын эдийн засагт чухал нөлөө үзүүлнэ
  • ЕТГ: "Чингис хаан" одонг Академич С.Нарангэрэлд хүртээнэ
  • Мандатын комиссын бүрэлдэхүүнийг баталлаа
  • Эрдэнэдалайнхны найдварыг тээсэн залуу хүчтэн Н.Амгаланбаатар гэж хэн бэ?
  • УИХ-ын даргад Н.Учралыг нэр дэвшүүллээ
  • 17.9 их наяд төгрөгийн орлого төвлөрүүлэхийг үүрэг болгов
  • Олимпик резиденс хотхоноос үл хөдлөх хөрөнгө худалдан авахаар гэрээ хэлцэл хийж буй иргэд, хуулийн этгээдийн анхааралд
  • Дийлдэшгүй "Монх" хочит Э.Дөлгөөний тухай сонирхолтой 15 баримт
  • Үе үеийн УИХ-ын даргууд
  • "Монгол бахархлын өдөр"-ийн барилдааны бүх цаг үеийн ШИЛДЭГ хүчтэнүүд
  • Н.Учрал: Намын гишүүдийн хариуцлагыг нэмэгдүүлэхийн тулд ёс зүйн кодтой болно
  • Я.Содбаатар: МАН өөрсдөө УИХ-ын даргын асуудлыг шийднэ
24 баримт
  • Чингис хааны тухай гадныхны бичсэн сонирхолтой баримтууд
  • БАРИМТ: "Чингис хаан" одонг хүртсэн эрхмүүд
  • Д.Ариунтуяа: COP17 бага хуралд гадаадын 10 мянган хүн ирэх учир дотоодын эдийн засагт чухал нөлөө үзүүлнэ
  • Дийлдэшгүй "Монх" хочит Э.Дөлгөөний тухай сонирхолтой 15 баримт
  • Эрдэнэдалайнхны найдварыг тээсэн залуу хүчтэн Н.Амгаланбаатар гэж хэн бэ?
Эхлэл Улс төр Эдийн засаг Нийгэм Дэлхий 24 баримт 24 фото COP17 Спорт Видео Сошиал мэдээ
Холбоо барих Сурталчилгаа байршуулах Зар Вэб сайт хийх

Зохиогчийн эрх хуулиар хамгаалагдсан. Мэдээлэл хуулбарлах хориотой.

Вэб сайтыг хөгжүүлсэн: Sodonsolution ХХК