

-“Алтан ураг” бүжгэн жүжгийн онцлог юу вэ. Яагаад энэ бүжгэн жүжгийг сонгож тоглохоор болов?
-ҮДБЭЧ-ын хувьд гэвэл үндэсний урлагийн хамгийн том төв шүү дээ. Тэр утгаараа монгол гэрийн хойморт тоглодог байсан ширэн цартаа хуурийг 70 гаруй хүний бүрэлдэхүүнтэй үндэсний их найрал хөгжим болтол нь энэ 60 жилийнхээ хугацаанд хөгжүүлсэн байгаа. Монгол гэрийн хойморт дуулагддаг янз бүрийн ардын дууны төрлүүд байдаг. Үүнд, Буриад дуу, ардын дуу, хошин дуу, богино дуу, харилцаа дуу, домогт дуу гэх мэт янз бүрийн төрлүүд багтдаг. Энэ дуунуудыг нэгтгээд дуулалт жүжгийн хэмжээнд хүртэл нь хөгжүүлж чадсан газар бол ҮДБЭЧ байдаг. Дээрээс нь монгол гэрийн хойморт “Биелгээ” гэж бүжиг байдаг, Буриадуудын “Тойрон” гэж бүжиг байдаг. Энэ мэт ардын жижиг хэлбэрийн бүжгүүдийг бүжгэн жүжиг болтол нь хөгжүүлж чадсан хамгийн том мэргэжлийн төв бол ҮДБЭЧ юм. Тэр утгаараа энэ “Алтан ураг” бүжгэн жүжгийг яагаад энэ жил тоглох болсон юм бэ гэхээр монголын анхны үндэсний ардын бүжгэн жүжиг бол “Нарны домог” гээд бүжгэн жүжиг байсан. Тэрийг УГЗ С.Сүхбаатар гуай Төрийн соёрхолт, Урлагийн гавъяат зүтгэлтэн Б.Шарав гуайн хөгжмөөр, Төрийн соёрхолт, Ардын уран зохиолч Б. Лхагвасүрэн цомнолыг нь бичиж анх 1988 онд бий болгосон. Түүнээс хойшхи хоёр дахь хамгийн том хэлбэрийн үндэсний бүжгэн жүжиг бол “Алтан ураг” байдаг. Энэ нь анх 1996 оны долдугаар сарын 5-нд нээлтээ хийсэн байдаг. Ер нь анхны “Нарны домог” бол жоохон маргаантай байсан юм. Бүжгэн жүжиг мөн үү биш үү, бүжгэн цоморлог юм уу гэх мэтээр судлаачдын дунд маргаантай байсан. Яагаад тэгж ярьж байсан юм гэхээр тухайн үеийн судлаачид ерөнхийдөө бүжгэн жүжиг гэдэг бол баллетийн хэлбэртэй байх ёстой. Баллет гэдэг бол бүжгэн жүжиг гэсэн үг шүү дээ. Яг бүжгэн жүжиг баллетийн форумд байх ёстой гэж тулгаж байсан байхгүй юу. Тэгтэл тухайн баллетийн тэр байх ёстой хэлбэр, галбир, форумд бол хамгийн зөв нийцсэн үндэсний бүжгэн жүжиг бол “Алтан ураг”. Тийм ч учраас судлаачдын дунд, эрдэмтдийн дунд ямарч маргаангүйгээр энэ бол аргагүй үндэсний бүжгэн жүжиг мөн юм аа гэдгийг 100 хувь хүлээн зөвшөөрөгдсөн бүжгэн жүжиг юм. Тэр утгаар нь энэ бүжгэн жүжигт их ач холбогдол өгдөг. Мөн энэ жил эзэн Чингис хаан мэндэлсний 850 жилий ой тохиож байгаа. Үүнд зориулаад 1996 онд тоглогдож байсан энэ жүжгийг сэргээж тавих шаардлага байсан. Энэ бас ямар учиртай юм гэхээр олон мэргэжлийн урлагийн байгууллагууд уран бүтээлийн жилийн нээлтээ хамгийн сор болсон, хамгийн том далайцтай бүтээлээрээ тавьдаг. Тэр утгаараа бид нэгдүгээрт, ой нь тохиож ч байна. Хоёрдугаарт энэ бол үнэхээр ур чадвар шаардсан бүтээл учир үүгээрээ ҮДБЭЧ шинэ уран бүтээлийн жилийн нээлтээ “Алтан ураг” бүжгэн жүжгээр нээж байгаа юм.

-1996 оны 7-р сарын 5-нд тавьсан “Алтан ураг”бүжгэн жүжиг, одоо таны тавьж байгаа бүжгэн жүжиг хоёрын ялгаа юу вэ?
- ҮБЭЧ болоод Драмын театрын тайзан дээр тавигдаж байгаа жүжгийн анхны найруулагч, зохиолч нь, хөгжмийн зохиолч, зураач нь байхад тэр хүмүүсийн зөвшөөрөлгүйгээр жүжгийг ямар ч өөрчилж тавих эрх надад байдаггүй. Тийм учраас энэ бүжгэн жүжгийн дэглэн найруулагч нь С.Сүхбаатар гэж УГЗ хүн бий. Тэр хүн бэлтгэлийн сүүлийн хоёр өдөр өөрийнхөө үндсэн тавилтыг яг хийж байна уу гэж үздэг. Ерөнхийдөө бол би тэр хүний бэлтгэл ажил нь болж энэ найруулган дээр сууж байна шүү дээ. Тэр хүн хоёр хоногийн дараа орж ирээд л би үүн дээр өөрчилмөөр байна гэвэл тэр хүний эрх. Би түүнээс солих, өөрчлөх эрх байхгүй. Энэ бол урлагийн бичигдээгүй хууль. Тухайн автор нь л өөрөө солино гээгүй тохиолдолд болохгүй. Тухайн авторууд нь бүгдээрээ байхгүй болсон тэр нь бүр мартагдах дөхсөн бол түүнийг харин цоо шинэ төрхтэйгээр, цоо шинэ тавилттайгаар би тавьж болно. Тэгэхээр энэ жүжиг бол 1996 оны тавилтаараа л тавигдаж байна. Энэ яагаад том байдаг юм гэхээр Үндэсний дуу бүжгийн эрдмийн чуулгын дууны ангийн 50 гаруй уран бүтээлч, Зууны манлай, төрийн шагналт, ардын жүжигчин Ц.Сэвжидийн нэрэмжит бүжиг анги, 70 гаруй хүний бүрэлдэхүүнтэй Үндэсний их найрал хөгжим мөн 20 гаруй хүний бүрэлдэхүүнтэй тайз гэрэл дуу шум буюу арын албаныханы хамтран оролцож байна. Тэгээд тухайн үедээ маш том далайцтай уран бүтээл байсан. Тэр ч хэмжээгээрээ дахин тоглогдоно.
-Энэхүү жүжиг яг юуг өгүүлдэг талаар уншигчдад маань сонирхуулахгүй юу?
- Энэ жүжиг бол ер нь цаг үеэ олсон энэ жил тавих нь ч их зөв байсан. Яагаад гэвэл нийгэм, улс төрийн асуудалд бид их өөрчлөгдөж байна. Олон намуудын хамтарсан их хурал, засгийн газар байгуулагдаж байна. Тэр ч утгаараа утга агууллагын хувьд энэхүү бүжгэн жүжиг маань их нийцнэ гэж бодож байгаа. Энэ бол зөвхөн хувь хүний буюу миний бодол. Энд өгүүлдэг зүйл маань Чингис хаан буюу Тэмүүжиний идэр насны үйл амьдралаас 1206 он буюу Хамаг монголын хаанаар өргөмжлөгдөх үе хүртэлх зүйлсийг өгүүлдэг юм. Үндсэн агуулга нь эвтэй байх юм бол бид нар хүчтэй байж энэ улс гүрэн, төрийг байгуулж чадна гэсэн утгыг агуулсан. Яг л үүнийг өгүүлнэ. Тиймээс утга агуулгын хувьд цаг үеэ олсон, дээрээс нь уран бүтээлийн маань цомнол нь ч яг л тэгж таарсан. Хамгийн гол Чингис хааны мэндэлсэн 850 жил тохиож байна тэр утгаараа...
-ҮДБЭЧ-ын хувьд өөр иймэрхүү далайцтай уран бүтээл хийсэн үү?
-Энэ жил 60 гаруй хүний бүрэлдэхүүнтэй үндэсний их найрал хөгжим цуврал болоод рок попынхонтой хамтарсан тоглолт зэрэг арга хэмжээ ар араасаа цувраад явж байна. Одоо 11 дүгээр сард арга хэмжээнийхээ гала тоглолтыг хийнэ. Мөн ахмад уран бүтээлчидтэйгээ хамтарсан тоглолт хийнэ. Их найралынхаа удирдаач Буянбаатарынхаа тайлан тоглолтыг хийнэ. 12-дугаар сард "Салхины дууль" гэдэг найруулагч Болдын найруулгаар хийх Хүннүгийн үеийн тухай концерт хийгдэнэ. Ийм олон ажлыг энэ ондоо багтааж хийх ёстой гээд л байж байна даа. Энэ жил чуулгын хувьд маш их олон ажлыг хийж амжуулсан. Монгол төрийн наадам буюу 7-р сарын 10-ны өдрийн төрийн ёслолыг ҮДБЭЧ бараг бие дааж хийсэн. Дээрээс нь урлагийн ажилтаны баярт зориулсан дан мэргэжлийн ур чадвар шаардсан тоглолт ҮДБЭЧ дангаараа бас хийсэн. Тэр маш амжилттай болсон. Мөн тавдугаар сарын 28-наас эхлээд 9-р сар хүртэл нэг ч өдөр завсарлахгүйгээр өдөр бүр тоглодог "Монгол урлагийн гайхамшиг" гээд гадаадын жуулчдад зориулсан тоглолт байдаг. Тэрийгээ бид маш амжилттай дууссан гэх мэт маш олон ажлуудыг энэ жил хийж байна.
-Ер нь ҮДБЭЧ-ын уран бүтээлийг хүмүүс хэр үзэж байна. Урлаг гэдэг өөрөө хүнийг соён гэгээрүүлэх үүрэгтэй байдаг шүү дээ. Тэгэхээр тэрхүү урлагийг ойлгох үзэгч бас их чухал?
-Ер нь үзэгчдийн тоо маш их нэмэгдэж байна. Нэг хэсэг гадаадын жуулчид их байсан бол одоо бол дотоодын буюу Монголчууд маань их үзэж байна. Ялангуай үзэгчдийн маань нас харьцангуй залуужиж байна. Иймээс ҮДБЭЧ-ынхаа уран бүтээлчдээр их бахархаж байгаа.
ҮДБЭЧ бас энэ жил анх удаа “Халуун элгэн нутаг” дуугаар клип хийсэн. 200 гаруй уран бүтээлчидээ хамруулсан. Түүнийгээ саяхан нээсэн. Телевизүүдээр цацагдсан байгаа.
-Бэлтгэж ажил хэзээ эхлэв. Мөн 1996 онд бүжиглэж байсан бүжигдээс байгаа юу. Мэдээж бас шинэ залуу уран бүтээлчид оролцож байгаа байх. Тэр үеийн бүжигчидтэй харьцуулахад чадварын хувьд ч юм уу, ялгаа байна уу?
-Энэхүү бүжгэн жүжгийн бэлтгэл 3 дугаар сараас эхэлсэн. Үндэсний их найрал хөгжим маань “Алтан ураг” бүжгэн жүжгийг өөрсдийнхөө хэмжээнд тусдаа бэлдэж байсан. Дээрээс нь гол дүрүүдэд маань дандаа шинэ залуу уран бүтээлчид оролцож байна. Хуучин 1996 онд тоглож байснаас ганцхан Жамухын дүрд тоглож байсан А.Даваахүү л өөрийнхөө байранд бүжиглэж байна. Бусад бүх дүрүүд дандаа шинэ залуу бүжигчид байгаа. Сая энэ сараас эхлээд бид нийллэг хийж бэлдэж байна. Хөгжим маань бүжигтэйгээ нийлж сургуулилт хийж байна. Одоо тэгээд энэ сарын 13,14-нд хоёрхон удаа тоглогдоно. Харьцангуй тухайн үеийн уран бүтээлчдээс дутаад байх юм алга. Гагцхүү залуу хүмүүс ажиллаж байгаа болохоор туршлага арай бага. Бүжигчний мэргэжлийн нэг онцлог 20 жил ажиллаад тэтгэвэрт гардаг. Цэл залуухан 38 насандаа тэтгэвэрт гардаг. Яагаад гэвэл энэ бол залуу насны ажил. Хүнийг хурдтай, эрч хүчтэй байхад нь тайзан дээр ажиллуулдаг. Тийм болохоор мэдээж тайз урлаг хатуу болохоор хуулиараа голдог. Гэтэл 1996 онд тоглож байсан манай Жамухын дүрд тоглож байгаа А.Даваахүү маань ердөөсөө гологдоогүй, эрч хүч ур чадварын хувьд одоо ч гэсэн хэвээрээ байна гэж тооцсон учир дахин тоглуулах гэж байна.
-ҮДБЭЧ-ын хувьд гэвэл үндэсний урлагийн хамгийн том төв шүү дээ. Тэр утгаараа монгол гэрийн хойморт тоглодог байсан ширэн цартаа хуурийг 70 гаруй хүний бүрэлдэхүүнтэй үндэсний их найрал хөгжим болтол нь энэ 60 жилийнхээ хугацаанд хөгжүүлсэн байгаа. Монгол гэрийн хойморт дуулагддаг янз бүрийн ардын дууны төрлүүд байдаг. Үүнд, Буриад дуу, ардын дуу, хошин дуу, богино дуу, харилцаа дуу, домогт дуу гэх мэт янз бүрийн төрлүүд багтдаг. Энэ дуунуудыг нэгтгээд дуулалт жүжгийн хэмжээнд хүртэл нь хөгжүүлж чадсан газар бол ҮДБЭЧ байдаг. Дээрээс нь монгол гэрийн хойморт “Биелгээ” гэж бүжиг байдаг, Буриадуудын “Тойрон” гэж бүжиг байдаг. Энэ мэт ардын жижиг хэлбэрийн бүжгүүдийг бүжгэн жүжиг болтол нь хөгжүүлж чадсан хамгийн том мэргэжлийн төв бол ҮДБЭЧ юм. Тэр утгаараа энэ “Алтан ураг” бүжгэн жүжгийг яагаад энэ жил тоглох болсон юм бэ гэхээр монголын анхны үндэсний ардын бүжгэн жүжиг бол “Нарны домог” гээд бүжгэн жүжиг байсан. Тэрийг УГЗ С.Сүхбаатар гуай Төрийн соёрхолт, Урлагийн гавъяат зүтгэлтэн Б.Шарав гуайн хөгжмөөр, Төрийн соёрхолт, Ардын уран зохиолч Б. Лхагвасүрэн цомнолыг нь бичиж анх 1988 онд бий болгосон. Түүнээс хойшхи хоёр дахь хамгийн том хэлбэрийн үндэсний бүжгэн жүжиг бол “Алтан ураг” байдаг. Энэ нь анх 1996 оны долдугаар сарын 5-нд нээлтээ хийсэн байдаг. Ер нь анхны “Нарны домог” бол жоохон маргаантай байсан юм. Бүжгэн жүжиг мөн үү биш үү, бүжгэн цоморлог юм уу гэх мэтээр судлаачдын дунд маргаантай байсан. Яагаад тэгж ярьж байсан юм гэхээр тухайн үеийн судлаачид ерөнхийдөө бүжгэн жүжиг гэдэг бол баллетийн хэлбэртэй байх ёстой. Баллет гэдэг бол бүжгэн жүжиг гэсэн үг шүү дээ. Яг бүжгэн жүжиг баллетийн форумд байх ёстой гэж тулгаж байсан байхгүй юу. Тэгтэл тухайн баллетийн тэр байх ёстой хэлбэр, галбир, форумд бол хамгийн зөв нийцсэн үндэсний бүжгэн жүжиг бол “Алтан ураг”. Тийм ч учраас судлаачдын дунд, эрдэмтдийн дунд ямарч маргаангүйгээр энэ бол аргагүй үндэсний бүжгэн жүжиг мөн юм аа гэдгийг 100 хувь хүлээн зөвшөөрөгдсөн бүжгэн жүжиг юм. Тэр утгаар нь энэ бүжгэн жүжигт их ач холбогдол өгдөг. Мөн энэ жил эзэн Чингис хаан мэндэлсний 850 жилий ой тохиож байгаа. Үүнд зориулаад 1996 онд тоглогдож байсан энэ жүжгийг сэргээж тавих шаардлага байсан. Энэ бас ямар учиртай юм гэхээр олон мэргэжлийн урлагийн байгууллагууд уран бүтээлийн жилийн нээлтээ хамгийн сор болсон, хамгийн том далайцтай бүтээлээрээ тавьдаг. Тэр утгаараа бид нэгдүгээрт, ой нь тохиож ч байна. Хоёрдугаарт энэ бол үнэхээр ур чадвар шаардсан бүтээл учир үүгээрээ ҮДБЭЧ шинэ уран бүтээлийн жилийн нээлтээ “Алтан ураг” бүжгэн жүжгээр нээж байгаа юм.

-1996 оны 7-р сарын 5-нд тавьсан “Алтан ураг”бүжгэн жүжиг, одоо таны тавьж байгаа бүжгэн жүжиг хоёрын ялгаа юу вэ?
- ҮБЭЧ болоод Драмын театрын тайзан дээр тавигдаж байгаа жүжгийн анхны найруулагч, зохиолч нь, хөгжмийн зохиолч, зураач нь байхад тэр хүмүүсийн зөвшөөрөлгүйгээр жүжгийг ямар ч өөрчилж тавих эрх надад байдаггүй. Тийм учраас энэ бүжгэн жүжгийн дэглэн найруулагч нь С.Сүхбаатар гэж УГЗ хүн бий. Тэр хүн бэлтгэлийн сүүлийн хоёр өдөр өөрийнхөө үндсэн тавилтыг яг хийж байна уу гэж үздэг. Ерөнхийдөө бол би тэр хүний бэлтгэл ажил нь болж энэ найруулган дээр сууж байна шүү дээ. Тэр хүн хоёр хоногийн дараа орж ирээд л би үүн дээр өөрчилмөөр байна гэвэл тэр хүний эрх. Би түүнээс солих, өөрчлөх эрх байхгүй. Энэ бол урлагийн бичигдээгүй хууль. Тухайн автор нь л өөрөө солино гээгүй тохиолдолд болохгүй. Тухайн авторууд нь бүгдээрээ байхгүй болсон тэр нь бүр мартагдах дөхсөн бол түүнийг харин цоо шинэ төрхтэйгээр, цоо шинэ тавилттайгаар би тавьж болно. Тэгэхээр энэ жүжиг бол 1996 оны тавилтаараа л тавигдаж байна. Энэ яагаад том байдаг юм гэхээр Үндэсний дуу бүжгийн эрдмийн чуулгын дууны ангийн 50 гаруй уран бүтээлч, Зууны манлай, төрийн шагналт, ардын жүжигчин Ц.Сэвжидийн нэрэмжит бүжиг анги, 70 гаруй хүний бүрэлдэхүүнтэй Үндэсний их найрал хөгжим мөн 20 гаруй хүний бүрэлдэхүүнтэй тайз гэрэл дуу шум буюу арын албаныханы хамтран оролцож байна. Тэгээд тухайн үедээ маш том далайцтай уран бүтээл байсан. Тэр ч хэмжээгээрээ дахин тоглогдоно.
-Энэхүү жүжиг яг юуг өгүүлдэг талаар уншигчдад маань сонирхуулахгүй юу?
- Энэ жүжиг бол ер нь цаг үеэ олсон энэ жил тавих нь ч их зөв байсан. Яагаад гэвэл нийгэм, улс төрийн асуудалд бид их өөрчлөгдөж байна. Олон намуудын хамтарсан их хурал, засгийн газар байгуулагдаж байна. Тэр ч утгаараа утга агууллагын хувьд энэхүү бүжгэн жүжиг маань их нийцнэ гэж бодож байгаа. Энэ бол зөвхөн хувь хүний буюу миний бодол. Энд өгүүлдэг зүйл маань Чингис хаан буюу Тэмүүжиний идэр насны үйл амьдралаас 1206 он буюу Хамаг монголын хаанаар өргөмжлөгдөх үе хүртэлх зүйлсийг өгүүлдэг юм. Үндсэн агуулга нь эвтэй байх юм бол бид нар хүчтэй байж энэ улс гүрэн, төрийг байгуулж чадна гэсэн утгыг агуулсан. Яг л үүнийг өгүүлнэ. Тиймээс утга агуулгын хувьд цаг үеэ олсон, дээрээс нь уран бүтээлийн маань цомнол нь ч яг л тэгж таарсан. Хамгийн гол Чингис хааны мэндэлсэн 850 жил тохиож байна тэр утгаараа...

-Энэ жил 60 гаруй хүний бүрэлдэхүүнтэй үндэсний их найрал хөгжим цуврал болоод рок попынхонтой хамтарсан тоглолт зэрэг арга хэмжээ ар араасаа цувраад явж байна. Одоо 11 дүгээр сард арга хэмжээнийхээ гала тоглолтыг хийнэ. Мөн ахмад уран бүтээлчидтэйгээ хамтарсан тоглолт хийнэ. Их найралынхаа удирдаач Буянбаатарынхаа тайлан тоглолтыг хийнэ. 12-дугаар сард "Салхины дууль" гэдэг найруулагч Болдын найруулгаар хийх Хүннүгийн үеийн тухай концерт хийгдэнэ. Ийм олон ажлыг энэ ондоо багтааж хийх ёстой гээд л байж байна даа. Энэ жил чуулгын хувьд маш их олон ажлыг хийж амжуулсан. Монгол төрийн наадам буюу 7-р сарын 10-ны өдрийн төрийн ёслолыг ҮДБЭЧ бараг бие дааж хийсэн. Дээрээс нь урлагийн ажилтаны баярт зориулсан дан мэргэжлийн ур чадвар шаардсан тоглолт ҮДБЭЧ дангаараа бас хийсэн. Тэр маш амжилттай болсон. Мөн тавдугаар сарын 28-наас эхлээд 9-р сар хүртэл нэг ч өдөр завсарлахгүйгээр өдөр бүр тоглодог "Монгол урлагийн гайхамшиг" гээд гадаадын жуулчдад зориулсан тоглолт байдаг. Тэрийгээ бид маш амжилттай дууссан гэх мэт маш олон ажлуудыг энэ жил хийж байна.
-Ер нь ҮДБЭЧ-ын уран бүтээлийг хүмүүс хэр үзэж байна. Урлаг гэдэг өөрөө хүнийг соён гэгээрүүлэх үүрэгтэй байдаг шүү дээ. Тэгэхээр тэрхүү урлагийг ойлгох үзэгч бас их чухал?
-Ер нь үзэгчдийн тоо маш их нэмэгдэж байна. Нэг хэсэг гадаадын жуулчид их байсан бол одоо бол дотоодын буюу Монголчууд маань их үзэж байна. Ялангуай үзэгчдийн маань нас харьцангуй залуужиж байна. Иймээс ҮДБЭЧ-ынхаа уран бүтээлчдээр их бахархаж байгаа.
ҮДБЭЧ бас энэ жил анх удаа “Халуун элгэн нутаг” дуугаар клип хийсэн. 200 гаруй уран бүтээлчидээ хамруулсан. Түүнийгээ саяхан нээсэн. Телевизүүдээр цацагдсан байгаа.
-Бэлтгэж ажил хэзээ эхлэв. Мөн 1996 онд бүжиглэж байсан бүжигдээс байгаа юу. Мэдээж бас шинэ залуу уран бүтээлчид оролцож байгаа байх. Тэр үеийн бүжигчидтэй харьцуулахад чадварын хувьд ч юм уу, ялгаа байна уу?
-Энэхүү бүжгэн жүжгийн бэлтгэл 3 дугаар сараас эхэлсэн. Үндэсний их найрал хөгжим маань “Алтан ураг” бүжгэн жүжгийг өөрсдийнхөө хэмжээнд тусдаа бэлдэж байсан. Дээрээс нь гол дүрүүдэд маань дандаа шинэ залуу уран бүтээлчид оролцож байна. Хуучин 1996 онд тоглож байснаас ганцхан Жамухын дүрд тоглож байсан А.Даваахүү л өөрийнхөө байранд бүжиглэж байна. Бусад бүх дүрүүд дандаа шинэ залуу бүжигчид байгаа. Сая энэ сараас эхлээд бид нийллэг хийж бэлдэж байна. Хөгжим маань бүжигтэйгээ нийлж сургуулилт хийж байна. Одоо тэгээд энэ сарын 13,14-нд хоёрхон удаа тоглогдоно. Харьцангуй тухайн үеийн уран бүтээлчдээс дутаад байх юм алга. Гагцхүү залуу хүмүүс ажиллаж байгаа болохоор туршлага арай бага. Бүжигчний мэргэжлийн нэг онцлог 20 жил ажиллаад тэтгэвэрт гардаг. Цэл залуухан 38 насандаа тэтгэвэрт гардаг. Яагаад гэвэл энэ бол залуу насны ажил. Хүнийг хурдтай, эрч хүчтэй байхад нь тайзан дээр ажиллуулдаг. Тийм болохоор мэдээж тайз урлаг хатуу болохоор хуулиараа голдог. Гэтэл 1996 онд тоглож байсан манай Жамухын дүрд тоглож байгаа А.Даваахүү маань ердөөсөө гологдоогүй, эрч хүч ур чадварын хувьд одоо ч гэсэн хэвээрээ байна гэж тооцсон учир дахин тоглуулах гэж байна.
24tsag.mn
Сэтгэгдэл (5)