зар
Улаанбаатар
Өнөөдөр / 2025.09.11
Өдөртөө
Шөнөдөө
ХАЙЛТ ХИЙХ
Эхлэл
Улс төр
Эдийн засаг
Нийгэм
Дэлхий
24 баримт
24 фото
Элчин сайд ярьж байна
Спорт
Видео
Сошиал мэдээ
  • Эхлэл
  • Улс төр
  • Эдийн засаг
  • Нийгэм
  • Дэлхий
  • 24 баримт
  • 24 фото
  • Элчин сайд ярьж байна
  • Спорт
  • Видео
  • Сошиал мэдээ

“Чингис” бондын мөнгийг хятад компаниудад “хуваарилчихжээ”

2014-6-19
0
ЖИРГЭХ

    a57a604001b1f9ccoriginalЗам барихгүйгээр хөгжил ирэхгүй нь ойлгомжтой. Энэ ч утгаараа “Чингис” бондын зарцуулалтын үндсэн чиглэлд дэд бүтцийн салбарт түлхүү хөрөнгө оруулахаар тусгасан. Ажлууд ч эхнээсээ хийгдээд явж байгаа. “Дэд бүтцийн салбарт одоогоор 1.1 их наяд төгрөг төсөвлөөд байгаа талаар Хөгжлийн банкны гүйцэтгэх захирал Н.Мөнхбат хэлсэн. Нөгөө талаар өдөр ирэх тутам өрийн тоолуур ажиллаж байгаа бондын мөнгийг хурдан үр ашгаа өгөх, эрсдэл багатай салбарт өгөх учиртайг Үндэсний аюулгүй байдлын зөвлөлөөс онцолж байсан. Гэвч дэд бүтцийн салбар үр ашгаа удаан хугацааны дараа өгдөг учраас бондын зарцуулалтад шүүмжлэлтэй хандах хүмүүс ч бий. Жишээ нь, Ерөнхий сайд асан Д.Бямбасүрэн “Чингис бондыг авахдаа улс орны эдийн засгийн амин чухал салбаруудыг үүсгэж, хөгжүүлж дэмжихэд зориулсан бол үүнийг буруутгах арга байхгүй. Гэтэл тодорхой үр ашиг өгөхгүй салбарууд руу сайд нартаа хуваагаад зарцуулсан нь эргээд харахад хамгийн гуншигтай дүр үүсгэж байна. Ер нь манай одоогийн Засгийн газрыг харахад тун л гар султай байгаа даа” хэмээн манай сонинд өгсөн ярилцлагадаа дурджээ. Удаан хугацааны дараа үр ашиг нь харагдах энэ байдлыг Хөгжлийн банкны гүйцэтгэх захирал Н.Мөнхбат, “Дэд бүтцийн төслүүдэд оруулсан хөрөнгө оруулалтын эргэн төлөлт удаан байдаг учраас 1.1 их наяд төгрөгөө бид 2022 онд төлөхөөр болсон. 2014 оны үед үзэхэд улсын нэгдсэн төсвийн хөрөнгө оруулалтын зардал нь хоёр их наяд төгрөг гарсан. Энэ мөнгө 2022 онд эдийн засгийн өсөлтөө дагаад өсөх болов уу гэсэн бодолтой байгаа. Нөгөөтэйгүүр аймгуудын төвийн хатуу хучилттай замуудын хөрөнгө оруулалт улсын төсөвт суугаад, үүнээсээ төлөх шаардлагатай. Учир нь эдийн засгийн үр ашиг нь татвараар орж ирдэг. Энэ нь дэд бүтцийн онцлог шүү дээ. Дөрвөн их наяд гаруй төгрөгийн хөрөнгө оруулалтын зардал улсын төсөв дээр бий болох боломжтой болчихвол дэд бүтцийн төслүүдэд зарцуулсан мөнгөө эргэн төлөх бүрэн боломжтой болно” гэж тайлбарлаж байна.

Эдийн засгийн төсөөлөл бол ийм байна.  Харин бодит байдал ямар байна вэ. Аймгийн төвүүдийг холбох 1800 км зам дээр жишээ авъя. Зам тээврийн яам хариуцан хэрэгжүүлж байгаа энэ ажлыг өнгөрсөн онд эхлүүлсэн бөгөөд өдгөө гүйцэтгэл нь 68 хувьтай байгаа ажээ. Замын нийт санхүүжилтэд Чингис бондоос 570 тэрбум төгрөг төсөвлөснөөс 363 тэрбумыг нь олгоод байгаа юм байна. Улаанбаатараас Мандалговь, Мандалговиос Даланзадгад, Арвайхээрээс Баянхонгор, Өндөрхаанаас Чойбалсан, Өндөрхаанаас Баруун-Урт, Булганы Уньтаас Хөвсгөлийн Тариалан, Тариалангаас Мөрөн, Улаангомбоос Наранбулаг, Наранбулагаас Хяргас зэрэг 20-иод чиглэлд 38 замын компани ажиллаж байна. Эдгээр компанийн хариуцсан замын 24 нь Хөгжлийн банкнаас, хоёр нь улсын төсвөөс, нэг нь Кувейтийн сангаас, үлдсэн нь Чингис бондоос санхүүжилтээ авчээ. Хамгийн хачирхалтай нь дээрх 28 компанийн зургаа нь Хятадынх байх юм. Хачирхалтай гэж тодотгосон нь Хятадынх болохоор тэгж байгаа юм биш. Тэдгээр компанийн нэр дотор өмнө нь барьж байсан замаа гүйцээгээгүй зугтсан, улсад нэг тэрбум хүртэлх төгрөгийн хохирол үлдээгээд явсан замын компаниуд “тууж” явна. Тухайлбал, “Шинжиан Шинфа” гэж нэг компани бүр таван замын ажлыг ганцаараа авсан байх аж. Тэр байтугай “Гудамж” төсөл дээр ч энэ компанийн нэр явж байна лээ. Тэгэхээр Чингис бондын хөрөнгө оруулалтаар хийж байгаа дэд бүтцийн нэлээд олон ажлыг Хятадын ганц компани дангаараа хийж байна гэсэн үг. Гэтэл өмнө нь энэ компани Ховд аймгийн Үенчийн нутагт зам барьж байгаад дуусгалгүй зугтжээ. “Но”-той компани ганц үүгээр дуусахгүй, “Чайна жао” гэж бас хятад компани Өндөрхаан-Чойбалсангийн чиглэлийн 50 км-ийн замыг барихаар шалгарсан ч “нэг метр ч замын далан босгоогүй” байсныг газар дээр нь очиж танилцсан Зам тээврийн сайд А.Гансүх “Бүтээн байгуулалтын цаг” дээр өөрөө хэлж байсан. Ер нь энэ компанийн талаар гомдол их ирдэг юм билээ. Замын ажил дээр гаднын компаниуд дотоодынхоос илүү туршлагатай, ажлыг чанартай хийдэг гэсэн ерөнхий ойлголт байдаг. Гэтэл дээрх хятад компаниудын жишээгээр энэ шалгуурт лав хүрэхгүй нь. Тэр байтугай барьж байсан замаа дуусгалгүй, улсад өр үлдээгээд явсан компанид бүр тавын таван замын ажил өгсөн нь хачирхалтай. Тендерийн хуулиар бол өмнөх ажлаа 70-аас дээш гүйцэтгэсэн компанид дараагийн ажлыг өгдөг. Гэтэл дээрх компанид энэ хууль лав үйлчилсэнгүй. “Шинжиан Шинфа” компанийн хувьд өөр өөр нэрээр тендерт оролцож, замын ажил авдаг гэх яриа байдаг юм билээ. Ер нь Монголын замын ажлаас ашиг олох нүхээ хэдийнэ малтсан компани шиг байна лээ. Эндээс “Гэнэт үүсэж болзошгүй эрсдэлийн талаар бодлогын зөвлөл байгуулан ажиллах хэрэгтэй. Төсөл хөтөлбөрийн сонголт ил тод байх ёстой. Энэ бүх төсөл нь иргэний хяналтан дор, заасан цаг хугацаандаа хэрэгждэг байх ёстой” гэсэн Үндэсний аюулгүй байдлын зөвлөлөөс гаргасан зөвлөмж  харагдаж байна. Өөрөөр хэлбэл, “Чингис” бондын зарцуулалтад зам дээр лав хяналт алга.

 Монгол Улсын Ерөнхийлөгч “Чингис” болон “Самурай” бондоор хийж байгаа бүтээн байгуулалтад дотоодын компаниудаа түлхүү оруулах бодлого барих ёстой гэдгийг онцлон хэлж байсан. “Монголдоо үйлдвэрлэе” гэдэг Засгийн газрын уриа ч үүнтэй шууд утгаараа холбоотой. Гэтэл замын ажил дээр энэ хандлага харагдах нь битгий хэл тендерт шалгарах үндэсгүй хятад компаниуд монголчуудын “хоолыг булаагаад” явж байна. Өөрөөр хэлбэл, улсынхаа нэрийг барин өр тавьж авсан бондын үр шимийг хятадууд эдэлж байна. Гэтэл монголчууд бондын хүүнд жилд 70 орчим сая доллар, арван жилийн дараа тэрбум ам.долларыг төлөхөөр байгаа. Нэгэнт ийм их төлөөсөөр ирж байгаа хөрөнгө оруулалтыг ашиглан Монгол Улс монгол хүнтэйгээ хамт хөгжихийг нийтээрээ хүсдэг баймаар санагдана. Хэдий болтол ингэж нийтийн биш нэг хэсгийн эрх ашгийн төлөө асуудалд хандах вэ. Зам тээврийн яамны мэдлийн дор хийж байгаа энэхүү  1800 км замын ажилд лав тэр амбийц алга. Өнөө маргаашийнхаа эрх ашиг, олзын төлөө энэ замын ажил явж байна. Тиймдээ ч өдгөө дээрх ажлууд хугацаандаа дуусах боломжгүй гэдгийг Зам тээврийн сайд А.Гансүх өнгөрсөн мягмар гаригийн хурал дээр хэлж байна лээ. Тэгэхээр замууд цагтаа дуусахгүй нь тодорхой болсон. Дээр нь тендерт шалгарсан компаниудыг харахад чанартай зам байх эсэх нь бас эргэлзээтэй. Замыг танаж “иддэг”, хэдхэн жилийн настай зам тавьдаг өмнөх гашуун туршлагуудыг энэ удаа ч мөн давтахгүй гэдэгт итгэх арга алга. Хамгийн гол нь ирээдүйдээ өр үлдээн байж авч байгаа “Чингис” бондын мөнгө ийм “бүтээн байгуулалт”-д явж байгаа нь харамсалтай.  

 Эх сурвалж: Үндэсний шуудан

0
ЖИРГЭХ
Санал болгох
Азийн хөгжлийн банкны “Монгол Улс дахь шилдэг түнш банк”-аар голомт банк шалгарлаа
Төрөөс мөнгөний бодлогын талаар 2026 онд баримтлах үндсэн чиглэлийн төслийг олон нийтэд нээлттэй хэлэлцүүллээ
Монголбанкны Ерөнхийлөгч Б.Лхагвасүрэн "Мөнгөний бодлого" сэдвээр МУИС-ийн оюутнуудад лекц уншлаа
Голомт банк AI Academy Asia нар хамтран "AI for Women 100x100" хөтөлбөрийг хэрэгжүүлнэ
АНХААРУУЛГА: Та сэтгэгдэл бичихдээ хууль зүйн болон ёс суртахууны хэм хэмжээг хүндэтгэнэ үү. Хэм хэмжээ зөрчсөн сэтгэгдэлийг админ устгах эрхтэй.

Сэтгэгдэл (3)

  • Зориг (82.157.129.64)
    Н. Алтанхуягыг эх орноо худалдах талаар хятадын талтай хуувилдаан хийсэн магадлал өндөр байгаа тул ( эх орноо худалдах, тагнуулын үйл ажиллагаа явуулах, эх орноосоо урвах) гэх мэт ноцтой зүйл анги үүсгэн хуулын байгууллагаар шалгуулах эрэгтэй. Бас энэ хүнтэй санал нэгтэй хамтрагчдыг нь даруй шалгах шаардалгатай. ЭХ ОРОН, ЭРХ ЧӨЛӨӨ МИНь ЭНЭ ХЭДЭН ДОЛЛАРААС Ч ИЛҮҮ ИХ ҮНТЭЙ ҮНЭЛЖ БАРАШГҮЙ. ЭХ ОРНЫ МИНь ГАЗАР ШОРООНООС БУРХАН ГУЙСАН Ч БҮҮ ӨГ.
    2014 оны 06 сарын 20 | Хариулах
  • Zochin (103.26.193.11)
    Umnu n hiisen zamaa chanartai hiilguuleechee. Lungiin zam yavahiin arga alga bna
    2014 оны 06 сарын 19 | Хариулах
  • zzz (103.26.193.13)
    Tenderiin gajuudal ene tom tootoi ajil uchiraas mongo hiigeed suuj baigaa heden shat baigaa bol
    2014 оны 06 сарын 19 | Хариулах
  • Шинэ
  • Их уншсан
  • Их сэтгэгдэлтэй
  • Нийслэлийн хөгжлийн 2026 оны төлөвлөгөөний төслийг НИТХ-ын дарга А.Баярт өргөн барилаа
    13 цаг 58 мин
  • Ө.Шижир: МАН-ынхан зарлаж байгаад хулгай хийдэг болох нь ээ, монголчууд та бүхэнд хариуг чинь барина аа
    14 цаг 13 мин
  • Автомашингүй өдрөөр хязгаарлалтын бүсэд цахилгаан скүтер, мопед, цахилгаан мотоцикл нэвтрүүлэхгүй
    14 цаг 38 мин
  • “Өгөөмөр” техникийн захын ойролцоо газар чөлөөлж, авто болон явган замыг шинээр барина
    14 цаг 48 мин
  • Н.Жанцан: Улсын Бага Хурал Монгол Улсад олон намын тогтолцоотой хууль тогтоох байгууллага үйл ажиллагаа явуулж болно гэдгийг үлгэрлэж чадсан гавьяатай
    15 цаг 1 мин
  • У.Бямбасүрэн: “Эрдэнэс Тавантолгой” ХК-д онцгой дэглэм тогтоох шалтгаан болсон нөхцөл байдал арилж байна
    15 цаг 54 мин
  • Танилц: Засгийн газрын хуралдаанаар гаргасан шийдвэрүүд
    16 цаг 38 мин
  • Дуу чимээний стандарт децибель 74 байх ёстой ч мото, суррон, бүдүүн яндантай авто машиных 110 давж байна
    16 цаг 52 мин
  • Иргэдийн санал, санаачилгыг Засгийн газрын шийдвэрт тусгах D-GOV.mn цахим систем нэвтрүүллээ
    17 цаг 7 мин
  • Б.Чойжилсүрэн: Нар болон салхиар цэнэглэдэг станцад хөрөнгө оруулагч олдохгүй байна
    17 цаг 17 мин
  • “Улаанбадрах 300 МВт цахилгаан станц” төслийн ТЭЗҮ-ийг “Эрдэнэс Монгол” ХХК-ийн мэргэжлийн зөвлөлөөр хэлэлцэнэ
    17 цаг 38 мин
  • М.Энхцэцэг: Бид дулаанаа хэмжиж чадахгүй бол хянаж, хэмнэж чадахгүй
    17 цаг 40 мин
  • Т.Ням-Очир: Сурах бичгийг сурагчдад олгохдоо сугалаа сугалуулж яасан ч болохгүй
    18 цаг 37 мин
  • УИХ-ын дарга Д.Амарбаясгалан Улс төрийн хэлмэгдэгсдийн дурсгалын өдрийг тохиолдуулан хүндэтгэл илэрхийллээ
    19 цаг 20 мин
  • "Халзан бүрэгтэйн" орд газрын асуудлаарх Ерөнхий хяналтын сонсголд Ховд аймгийн Мянгад сумаас 50 иргэн оролцуулах хүсэлт гаргав
    19 цаг 33 мин
  • ФОТО: Хар дарсан жилүүдийг бүү мартагтун!
    20 цаг 9 мин
  • ТӨСӨВ 2026: Монголд болох СОР-17 бага хуралд зориулж 217.1 тэрбумыг зарцуулна
    20 цаг 51 мин
  • "Digitalization & AI in Mining Geology 2025" олон улсын хурал болж байна
    21 цаг 26 мин
  • БАРИМТ: Богдхан уулын тэнгэрийг тайх ёслолын үеэр дагах дэг журам, ЦЭЭРЛЭХ үйл
    22 цаг 17 мин
  • Засгийн газрын хуралдаанаар дараах асуудлыг хэлэлцэж байна
    22 цаг 38 мин
  • 24 БАРИМТ: 15 жилийн дараа ДАШТ-д шөвгөрсөн Японы эмэгтэй шигшээ баг
  • Австралийн төрийн тэргүүн Саманта Мостин Монголын талаар юу хэлэв?
  • Хэт нимгэн, уйтгар төрүүлэхгүй "iPhone 17 Air" загварын тухай бидний мэдэх ёстой зүйлс
  • А.Амартүвшин: Сандал, ширээ байхгүйн улмаас 5-6 мянган хүүхэд сургууль, цэцэрлэгтээ явж чадахгүй байна
  • POETRY: Намрыг угтах найман шүлэг
  • П.Баярцэнгэл: Аавдаа өгсөн амлалтаа маргааш биелүүлэх гэж байгаадаа баяртай байна
  • Хамтдаа дуулсан дуунууд- С.Жавхлан, Т.Баясгалан
  • Зэсийн шинэ орд болох ОЮУТ ордын талаарх онцлох баримтууд
  • Ө.Сумъяабаатар: БНХАУ-ын ӨМӨЗО-ны Засгийн газрын тэтгэлэгт Баянгол дүүргээс 10 хүүхэд тэнцсэн
  • Монгол Улсын Засгийн газар болон "Газпром" НХН хоорондын хамтран ажиллах тухай санамж бичигт гарын үсэг зурлаа
  • У.Хүрэлсүх: Монгол, Австралийн хооронд шууд нислэг үйлдэж эхэлснээр аялал жуулчлал, бизнесийн хамтын ажиллагааг өргөжүүлнэ
  • Ойрын өдрүүдийн цаг агаарын урьдчилсан төлөв
  • БАРИМТ: Богдхан уулын тэнгэрийг тайх ёслолын үеэр дагах дэг журам, ЦЭЭРЛЭХ үйл
  • “Автомашингүй өдөр”-өөр дараах гудамж, замуудыг хаана
  • “Rhyme” УСК-ны орон нутаг дахь нээлт Хөвсгөл, Дархан, Эрдэнэтэд энэ сарын 6,7-ны өдрүүдэд болно
  • Хубилай хааны мэндэлсний 810 жилийн ойд зориулсан бөхийн барилдаан хойшилжээ
  • Монголбанкны Ерөнхийлөгч Б.Лхагвасүрэн "Мөнгөний бодлого" сэдвээр МУИС-ийн оюутнуудад лекц уншлаа
  • Голомт банк AI Academy Asia нар хамтран "AI for Women 100x100" хөтөлбөрийг хэрэгжүүлнэ
  • Б.Батбаатар сайд төрийн яамыг төрлийнхөө хүмүүсээр дүүргэх нь ээ... 
  • Ерөнхий сайд Г.Занданшатар “Газпром” НХН-ийн Удирдах зөвлөлийн дарга А.Б.Миллерийг хүлээн авч уулзлаа
  • 24 БАРИМТ: 15 жилийн дараа ДАШТ-д шөвгөрсөн Японы эмэгтэй шигшээ баг
  • А.Амартүвшин: Сандал, ширээ байхгүйн улмаас 5-6 мянган хүүхэд сургууль, цэцэрлэгтээ явж чадахгүй байна
  • Ө.Сумъяабаатар: БНХАУ-ын ӨМӨЗО-ны Засгийн газрын тэтгэлэгт Баянгол дүүргээс 10 хүүхэд тэнцсэн
  • Австралийн төрийн тэргүүн Саманта Мостин Монголын талаар юу хэлэв?
  • “Автомашингүй өдөр”-өөр дараах гудамж, замуудыг хаана
  • У.Хүрэлсүх: Монгол, Австралийн хооронд шууд нислэг үйлдэж эхэлснээр аялал жуулчлал, бизнесийн хамтын ажиллагааг өргөжүүлнэ
  • П.Баярцэнгэл: Аавдаа өгсөн амлалтаа маргааш биелүүлэх гэж байгаадаа баяртай байна
  • POETRY: Намрыг угтах найман шүлэг
  • Монгол Улсын Засгийн газар болон "Газпром" НХН хоорондын хамтран ажиллах тухай санамж бичигт гарын үсэг зурлаа
  • Зэсийн шинэ орд болох ОЮУТ ордын талаарх онцлох баримтууд
  • Ерөнхий сайд Г.Занданшатар “Газпром” НХН-ийн Удирдах зөвлөлийн дарга А.Б.Миллерийг хүлээн авч уулзлаа
  • Төрөөс мөнгөний бодлогын талаар 2026 онд баримтлах үндсэн чиглэлийн төслийг олон нийтэд нээлттэй хэлэлцүүллээ
  • “Rhyme” УСК-ны орон нутаг дахь нээлт Хөвсгөл, Дархан, Эрдэнэтэд энэ сарын 6,7-ны өдрүүдэд болно
  • Өнгөрсөн наймдугаар сар 1940 оноос хойш тохиолдож байгаа бага тунадастай 38 дахь сар боллоо
  • Ус цаг уур, орчны шинжилгээний салбарт шинэ үеийн супер компьютерын технологи нэвтэрлээ
  • Монгол Улсын Ерөнхийлөгч У.Хүрэлсүх БНСУ-ын Ерөнхийлөгч И Жэ Мёнтой утсаар ярилаа
  • Э.Бат-Амгалан: Барилгын салбарын 100 жилийн ойг салбарын хөгжил, шинэчлэлийн стратегийн эргэлтийн цэг болгоно
  • С.Амарсайхан: Франц улстай Онцгой байдлын салбарт хамтын ажиллагаагаа өргөжүүлнэ
  • Байгалийн дурсгалт газруудын хилийн заагийг тогтоосноор хамгааллын менежментийг хэрэгжүүлэх боломж бүрдэнэ
  • Хубилай хааны мэндэлсний 810 жилийн ойд зориулсан бөхийн барилдаан хойшилжээ
24 баримт
  • БАРИМТ: Богдхан уулын тэнгэрийг тайх ёслолын үеэр дагах дэг журам, ЦЭЭРЛЭХ үйл
  • Зэсийн шинэ орд болох ОЮУТ ордын талаарх онцлох баримтууд
  • Австралийн төрийн тэргүүн Саманта Мостин Монголын талаар юу хэлэв?
  • А.Амартүвшин: Сандал, ширээ байхгүйн улмаас 5-6 мянган хүүхэд сургууль, цэцэрлэгтээ явж чадахгүй байна
  • 24 БАРИМТ: 15 жилийн дараа ДАШТ-д шөвгөрсөн Японы эмэгтэй шигшээ баг
Эхлэл Улс төр Эдийн засаг Нийгэм Дэлхий 24 баримт 24 фото Элчин сайд ярьж байна Спорт Видео Сошиал мэдээ
Холбоо барих Сурталчилгаа байршуулах Зар Вэб сайт хийх

Зохиогчийн эрх хуулиар хамгаалагдсан. Мэдээлэл хуулбарлах хориотой.

Вэб сайтыг хөгжүүлсэн: Sodonsolution ХХК