Ирээдүйн тэтгэврийн нөөц сангийн тухай болон холбогдох бусад хуулийн төслүүдийг /Засгийн газар 2016.01.08-ны өдөр өргөн мэдүүлсэн/ нэн яаралтай хэлэлцэх дэгээр өчигдөр хэлэлцэх эсэх асуудлыг хэлэлцэн шийдвэрлэлээ.
Өнөөгийн тэтгэврийн даатгалын тогтолцоо нь 1 давхарагатай, эв санааны нэгдлийн зарчмаар буюу шимтгэлийн орлогоороо тэтгэврийн зардлаа санхүүжүүлдэг хуваарилалтын тогтолцоо юм. Харин 2030 оноос эхлэн Монгол Улсын хүн ам насжиж, ахмад настны эзлэх хувийн жин нэмэгдэж, ялангуяа 1960, 1970-аад оны хүн амын огцом өсөлтийн үеийнхэн тэтгэвэрт гарах үед энэхүү тогтолцоо нь үйлчилж чадахгүй нөхцөл байдал үүсэхээр байна. Тухайлбал, сүүлийн 10 жилд нийт хүн амын тоо 16.1 хувиар өссөн бол ахмад настны тоо 21.9 хувиар буюу илүү хурдацтай өссөн байна. Дундаж наслалт нэмэгдэж нийт хүн амд эзлэх тэтгэвэр авагчдын тоо өсч, 10 даатгуулагчид ногдох тэтгэвэр авагчийн тооны харьцаа 2013 онд 4, 2030 он гэхэд 7, цаашид 9 тэтгэвэр авагч болохоор байна. Манай улсын хувьд тэтгэврийн шинэчлэлийг эрчимжүүлэх, тэтгэврийн даатгалын шимтгэлийн нэрийн дансны тогтолцоог хагас болон бүрэн хуримтлалын тогтолцоонд шилжүүлэх ажлыг үе шаттай хэрэгжүүлэх, хүн ам зүй өсөн нэмэгдэж буй насжилтад бэлтгэх, хуримтлал үүсгэх, урт хугацааны хөрөнгө оруулалтын санг бий болгох шаардлага үүссэн боловч улсын төсвөөс болон хувийн хэвшлийн зүгээс шинээр хөрөнгө гаргах, одоогийн шимтгэл, хураамжийг шууд нэмэгдүүлэх боломжгүй байна. Ийм нөхцөлд 2013 оны 6 дугаар сараас эхлэн амжилттай хэрэгжиж буй орон сууцны санхүүжилтийн тогтолцооны хүрээнд бий болсон Монголбанкны өмчлөлт байгаа орон сууцны ипотекийн зээлээр баталгаажсан 1.8 их наяд төгрөгийн үнэт цаас /2016 оны эцэст 2.5 их наяд төгрөг/, орон сууцны ипотекийн зээлийг санхүүжүүлэх зориулалтаар Монголбанкнаас банкинд олгосон 650 тэрбум төгрөгийн зээлийн шаардах эрх болон хувийн хэвшлийн хуримтлалыг дэмждэг энэ механизм, тогтолцоог ирээдүйн тэтгэврийн санд шилжүүлэн авах, цаашид уг тогтолцоо урт хугацаандаа үр ашигтай ажиллах эрх зүйн орчин бүрдүүлэх нь зүйтэй гэж үзэж байгааг салбарын сайд илтгэлдээ дурдав.
Төсөл санаачлагчийн илтгэлтэй холбогдуулан Улсын Их Хурлын гишүүн Я.Содбаатар, Ё.Отгонбаяр, А.Тлейхан, Ж.Батзандан нар асуулт асууж санал хэлэв. Гишүүдийн зүгээс энэ хуулийн төслийг шуурхай шийдэх хэрэгтэй гэдэгтэй санал нэг байна. Гэхдээ хуулийн төслийг нухацтай эхнээс нь зөв хэлэлцээд явах нь зүйтэй. Хэдийгээр тэтгэврийн асуудал яригдаж байгаа ч цаанаа төсөв, мөнгөний асуудлыг хэлэлцэн шийдэх тул хуулийн төслийг зөвхөн Нийгмийн бодлого, боловсрол, соёл, шинжлэх ухааны байнгын хороогоор хэлэлцээд явах бус Эдийн засгийн болон Төсвийн байнгын хороо зэрэг мэргэжлийн байнгын хороодоор давхар хэлэлцэхэд анхаарал хандуулах ёстой гэдгийг хэлж байсан юм. Бусад мэргэжлийн байнгын хороодын санал, дүгнэлтийг авч хэлэлцэнэ. Нийгмийн бодлого, боловсрол, соёл, шинжлэх ухааны байнгын хороо бол Улсын Их Хурлын нэг бүтэц. Тиймээс бусад мэргэжлийн байнгын хороодын санал, дүгнэлтийг сонсч, хамтран ажилласнаар энэ хуулийг батлан гаргах ёстой гэсэн байр суурин дээр байгааг Байнгын хорооны дарга хэлэв.
Гишүүд асуулт асууж, санал хэлж дууссаны дараа хуулийн төслийг чуулганы нэгдсэн хуралдаанаар хэлэлцүүлэх нь зүйтэй гэсэн саналын томьёоллоор санал хураалт явуулсныг хуралдаанд оролцсон гишүүд 100 хувийн саналаар дэмжлээ.
Сэтгэгдэл (1)