Японы парламенттай танилцаад ирсэн дунд сургуулийн хоёр багштай ярилцлаа. Тэд УИХ-ын Тамгын газар, Швейцарын хөгжлийн агентлагийн хамтран хэрэгжүүлдэг “Монгол Улсад парламентын ардчиллыг бэхжүүлэх нь” төслийн хүрээнд Япон улсад туршлага судлах багийн бүрэлдэхүүнд багтсан юм. УИХ-ын Ерөнхий нарийн бичгийн дарга Л.Өлзийсайханаар ахлуулсан УИХ-ын Тамгын газрын албан хаагчид эрх зүйн дүн шинжилгээ болон парламентын боловсрол олгох чиглэлээр Японд туршлага судалсан. Хоёр багш маань ч тэдэнтэй хамт Японы парламенттай танилцаж, Парламентын музей үзэж, Парламентын номын сангаар аялсан билээ.
Нийслэлийн 141 дүгээр сургуулийн түүх, нийгмийн ухааны багш Б.Баярмаатай ярилцлаа.
-Анх яагаад парламентын боловсролын сургагч багш болохоор шийдсэн бэ?
-Сургагч багшийн бүртгэл онлайнаар авсан юм. 100 гаруй багш бүртгүүлсэн. Биднийг арван баг болгож, ерөнхий зааварчилгаа өгч, маш олон сургалтууд орсон. Тухайн сургалттай холбоотойгоор сургалтаас мэдсэн зүйлээ сургууль дээрээ хэрэгжүүлэх даалгавар өгсөн юм. Би дөрөвдүгээр багийн ахлагчаар ажилласан. Хүн итгээд баг хариуцуулсан байхад хариуцлагагүй байж болохгүй гээд их хичээсэн.
-Хүүхдүүд энэ хөтөлбөрийг хэр сонирхдог вэ?
-Би зургаагаас аравдугаар ангийнханд хичээл заадаг. Зургадугаар ангийн хүүхдүүдэд парламентын тухай ярихаар эхэндээ таатай хүлээж аваагүй. Сошиал орчны мэдээлэл, эргэн тойрны томчуудын хандлага тэдэнд их нөлөөлсөн юм шиг мэдрэмж надад төрсөн. Сургалтад хамрагдсаны дараа хүүхдүүд миний оролцоо байж өөрийн хүсч байгаа орчноо бүрдүүлэх юм байна гэдгийг ойлгож байгаа юм шиг санагдсан. Зургадугаар ангид 200 гаруй, есдүгээр ангийн 200 гаруй хүүхэд сургалтад хамрагдсан. Хичээл ордоггүй хүүхдүүдэд нөлөөллийн ажил сургууль дээрээ зохион байгуулсан.
Сурагчдад зориулсан подкаст хийсэн. Парламентын боловсролтой холбоотой асуулт асуугаад мэдэхгүй байвал “Эндээс уншаарай” гээд брошюр өгөх гэх мэтээр ажилласан.
-Япон явах болсон тухайгаа сонсоод яаж хүлээж авсан бэ?
-Энэ тухай сонсоод итгэж ядсан, уйлсан. “Амьд явбал алтан аяганаас ус уудаг юм байна” л гэж бодогдсон. Японд ирсэн хойноо хорвоо дэлхий яасан уужим юм бэ, хүн гэдэг амьтанд мэдэж сурах юм ямар их юм бэ гэж бодогдлоо.
-Японы парламентын ордонтой танилцаж, парламентын музей үзэж, номын санд нь зочилсон. Энэ бүхний дараа танд ямар нэгэн санаа төрсөн үү?
-Япончуудын хүүхдүүдэд парламентын боловсрол олгож байгаа хэлбэр таалагдсан. Сурагч нартаа зориулсан орчин бүрдүүлсэн. Парламтентын хуралдааны танхимын загвар бий болгоод, парламенттай танилцаж байгаа хүүхдүүд энэ танхимд ирж, хуулийн төсөл баталж үзэж, саналаа өгч, хууль хэрхэн бүтдэг талаар мэдээд гардаг юм байна.
Монголд болдог бол яг ийм сургалтын танхим, парламентын музей нь байдаг болоосой гэж бодсон. Парламентын мэдээллийг сонирхолтой хэлбэрээр олгож чадвал хүүхдүүд маань оролцоотой иргэн болох юм байна даа л гэж бодсон.
Ямар азаар энэ хөтөлбөрт хамрагдаж, оролцоотой байж чадав аа л гэж бодож байна даа.