
24tsag.mn facelook булангийнхаа энэ удаагийн дугаарт хошин урлагт тод мөр үлдээсэн нэгэн жүжигчнийг гэрэл зургуудынх хамт урьлаа. Энэ бол хошин урлагийн загалмайлсан эцэг гэгддэг, Монгол улсын гавъяат жүжигчин Батзанын Батзаяа юм. Түүний амьдралыг товч өгүүлэх гэрэл зургуудтай нь танилцана уу. Энэ боломжийг facelook танд олгож байна.

“Гялтганасан...”: Батзанын Батзаяа хэмээх нэрийг мэдэхгүй монгол хүн бараг байхгүй биз. Батзаяа 1958 оны 4 дүгээр сарын 2-нд төрсөн. Багын л сэргэлэн, гялалзсан, гялтганасан нэгэн байсан болохоор энэ зангаа даган жүжигчин болох нь тодорхой байсан гэж хэлж болно.

“Авъяас”: Дунд сургуулиа төгсөн 1974 онд жүжигчин болохоор сэтгэл шулуудан тэр үеийн Улсын багшийн дээд сургуулийн кино драмын ангид шалгалт өгөв. Төрөлхийн авъяас болохоор тэнцэх нь тэр. Хожмын алдарт жүжигчний алдрын эхлэл эндээс үүдэлтэй.

“Star”: Улсын багшийн дээд сургуулийн кино драмын ангид орсон түүнийг кино найруулагч Г.Жигжид олж харан “Хөдөөгийн баясгалан” хэмээх алдарт киноныхоо зогсоо Болдоогийн дүрд тоглуулахаар болжээ. Ийнхүү 16-хан насандаа кино урлаг хэмээх том ертөнц рүү орсон азтай нэгэн. Энэ кинонд тоглосны дараа Монгол орны өнцөг булан бүрээс ирсэн охидын захианд булагдах нь тэр. Одоогоор бол “star” юм даа.

“Мартагдашгүй намар”: “Хөдөөгийн баясгалан” кинонд тоглоод удаагүй байхад бас нэг кинонд тоглохоор болов. Энэ бол “Мартагдашгүй намар”. Монголын хамгийн алдартай кинонуудын нэг болох “Мартагдашгүй намар”-т бас л хүүхэд байхдаа тоглосон. Энэ кинонд тоглож байх үеийн гахайн дээр унаад орилдог хэсгийг олон хүн мэдэх биз.

“Алиалагч”: Ингээд 1978 онд дээд сургуулиа төгсөн Улсын хүүхэд залуучуудын театрт жүжигчнээр орсон юм. Энд алиалагч хийж хошин урлагийн гэх төрөл рүү орсон түүхтэй. Түүнийг мөн хошин урлагийн загалмайлсан эцэг хэмээн нэрлэдэгийг ч олон хүн мэдэх биз. Нэгэн үе явагддаг байсан “Азтай бадарчин” хошин урлагийн наадмыг үндэслэн зохион байгуулж байсан.

“Шүүмжлүүлсэн шүүмжлэгч”: Багад нь түүнийг “хорголон нүдэт” хэмээн хочилдог байсан гэдэг. Мөн 16 насандаа нэрт зохиолч Э.Оюун, С.Удвал нарын жүжгүүдэд шүүмж бичиж явсан догь нөхөр. Түүний дараа бичсэн шүүмж нь сонинд гарч өөрөө “нусаа гоожуулчихаад юу мэдэж шүүмж бичдэг юм” хэмээн сүрхий шүүмжлүүлж явсан.

“Батзаяа ба Баабар”: Манай хүн шүүмжлүүллээ гээд шүүмжилхээ больсонгүй. Нийгмийн аливаа болохгүй байгаа зүйлийг хошин хэлбэрээр нэлээд гайгүй биччихдэг байв. Магадгүй удмын ч юм байж мэднэ. Яагаад гэхээр одоогийн нэрт нийтлэлч Баабартай ах, дүүгийн хүүхдүүд. Нуруу, туруу, гэдэс гүзээ, царай төрх, зан аашийн хувьд төстэй зүйл олон. Гагцхүү Баабар хорон үгтэй, Батзаяа хошин үгтэй л болохоос.

“Титэм”: Хошин урлагийн ханхүүд хэн титэм гардуулах вэ? Мэдээж хошин урлагийн загалмайлсан эцэг.

“Чи мэдэхгүй л явна даа”: Түүний бичсэн шүлэг. “Чи мэдэхгүй л явна даа”. 1989.10.25.

“Дизайн”: Шоу тоглолтын зарлалуудын дизайн одоогийнхоос ямар байна?

“Ургийн овог Баабар”: Батзаяа Баабар ахаараа тун их бахархдаг хүн. Их ч загнуулдагаа нуухгүй. Нийгэмд тод мөртэй яваа хүн гэдэг төдийгүй удам, судрынхаа бахархал гэж үзэн ургийн овгоо ч Баабар хэмээн авсан билээ.

“Гамбир”: Навтгар “гамбир” малгай түүний имидж бүрдүүлэлтийн нэг хэсэг.

“Б.Батзаяа”: Нэг хэсэг Батзаяаг мөрийтэй тоглоомонд донтон, хамаг юм аа алдаад архи дарсанд орсон гэж их яригдсан. Гэсэн ч энэ ярианд “худлаа зүйл, мөрийтэй тоглоом энэ тэрд донтож, хамаг юм аа зарах хүн би биш ээ” гэж хариулсан удаатай. Түүний үг “Бурхан гэгч хүнийг наашаа явуулахад юугаар савыг нь дүүргэсэн байна, түүгээр нь хүлээж авдаг. Харин саваа сайнаар дүүргэнэ үү, муугаар дүүргэнэ үү тэр хүний хэрэг”.

“Гялтганасан...”: Батзанын Батзаяа хэмээх нэрийг мэдэхгүй монгол хүн бараг байхгүй биз. Батзаяа 1958 оны 4 дүгээр сарын 2-нд төрсөн. Багын л сэргэлэн, гялалзсан, гялтганасан нэгэн байсан болохоор энэ зангаа даган жүжигчин болох нь тодорхой байсан гэж хэлж болно.

“Авъяас”: Дунд сургуулиа төгсөн 1974 онд жүжигчин болохоор сэтгэл шулуудан тэр үеийн Улсын багшийн дээд сургуулийн кино драмын ангид шалгалт өгөв. Төрөлхийн авъяас болохоор тэнцэх нь тэр. Хожмын алдарт жүжигчний алдрын эхлэл эндээс үүдэлтэй.

“Star”: Улсын багшийн дээд сургуулийн кино драмын ангид орсон түүнийг кино найруулагч Г.Жигжид олж харан “Хөдөөгийн баясгалан” хэмээх алдарт киноныхоо зогсоо Болдоогийн дүрд тоглуулахаар болжээ. Ийнхүү 16-хан насандаа кино урлаг хэмээх том ертөнц рүү орсон азтай нэгэн. Энэ кинонд тоглосны дараа Монгол орны өнцөг булан бүрээс ирсэн охидын захианд булагдах нь тэр. Одоогоор бол “star” юм даа.

“Мартагдашгүй намар”: “Хөдөөгийн баясгалан” кинонд тоглоод удаагүй байхад бас нэг кинонд тоглохоор болов. Энэ бол “Мартагдашгүй намар”. Монголын хамгийн алдартай кинонуудын нэг болох “Мартагдашгүй намар”-т бас л хүүхэд байхдаа тоглосон. Энэ кинонд тоглож байх үеийн гахайн дээр унаад орилдог хэсгийг олон хүн мэдэх биз.

“Алиалагч”: Ингээд 1978 онд дээд сургуулиа төгсөн Улсын хүүхэд залуучуудын театрт жүжигчнээр орсон юм. Энд алиалагч хийж хошин урлагийн гэх төрөл рүү орсон түүхтэй. Түүнийг мөн хошин урлагийн загалмайлсан эцэг хэмээн нэрлэдэгийг ч олон хүн мэдэх биз. Нэгэн үе явагддаг байсан “Азтай бадарчин” хошин урлагийн наадмыг үндэслэн зохион байгуулж байсан.

“Шүүмжлүүлсэн шүүмжлэгч”: Багад нь түүнийг “хорголон нүдэт” хэмээн хочилдог байсан гэдэг. Мөн 16 насандаа нэрт зохиолч Э.Оюун, С.Удвал нарын жүжгүүдэд шүүмж бичиж явсан догь нөхөр. Түүний дараа бичсэн шүүмж нь сонинд гарч өөрөө “нусаа гоожуулчихаад юу мэдэж шүүмж бичдэг юм” хэмээн сүрхий шүүмжлүүлж явсан.

“Батзаяа ба Баабар”: Манай хүн шүүмжлүүллээ гээд шүүмжилхээ больсонгүй. Нийгмийн аливаа болохгүй байгаа зүйлийг хошин хэлбэрээр нэлээд гайгүй биччихдэг байв. Магадгүй удмын ч юм байж мэднэ. Яагаад гэхээр одоогийн нэрт нийтлэлч Баабартай ах, дүүгийн хүүхдүүд. Нуруу, туруу, гэдэс гүзээ, царай төрх, зан аашийн хувьд төстэй зүйл олон. Гагцхүү Баабар хорон үгтэй, Батзаяа хошин үгтэй л болохоос.

“Титэм”: Хошин урлагийн ханхүүд хэн титэм гардуулах вэ? Мэдээж хошин урлагийн загалмайлсан эцэг.

“Чи мэдэхгүй л явна даа”: Түүний бичсэн шүлэг. “Чи мэдэхгүй л явна даа”. 1989.10.25.

“Дизайн”: Шоу тоглолтын зарлалуудын дизайн одоогийнхоос ямар байна?

“Ургийн овог Баабар”: Батзаяа Баабар ахаараа тун их бахархдаг хүн. Их ч загнуулдагаа нуухгүй. Нийгэмд тод мөртэй яваа хүн гэдэг төдийгүй удам, судрынхаа бахархал гэж үзэн ургийн овгоо ч Баабар хэмээн авсан билээ.

“Гамбир”: Навтгар “гамбир” малгай түүний имидж бүрдүүлэлтийн нэг хэсэг.

“Б.Батзаяа”: Нэг хэсэг Батзаяаг мөрийтэй тоглоомонд донтон, хамаг юм аа алдаад архи дарсанд орсон гэж их яригдсан. Гэсэн ч энэ ярианд “худлаа зүйл, мөрийтэй тоглоом энэ тэрд донтож, хамаг юм аа зарах хүн би биш ээ” гэж хариулсан удаатай. Түүний үг “Бурхан гэгч хүнийг наашаа явуулахад юугаар савыг нь дүүргэсэн байна, түүгээр нь хүлээж авдаг. Харин саваа сайнаар дүүргэнэ үү, муугаар дүүргэнэ үү тэр хүний хэрэг”.
Сэтгэгдэл (17)