зар
Улаанбаатар
Өнөөдөр / 2025.08.17
Өдөртөө
Шөнөдөө
ХАЙЛТ ХИЙХ
Эхлэл
Улс төр
Эдийн засаг
Нийгэм
Дэлхий
24 баримт
24 фото
Элчин сайд ярьж байна
Спорт
Видео
Сошиал мэдээ
  • Эхлэл
  • Улс төр
  • Эдийн засаг
  • Нийгэм
  • Дэлхий
  • 24 баримт
  • 24 фото
  • Элчин сайд ярьж байна
  • Спорт
  • Видео
  • Сошиал мэдээ

Г.Болорсүх: Автобусыг гаднаас 700 саяар импортлодог. Харин дотооддоо үйлдвэрлэвэл 400 сая төгрөг болно

2019-5-29
0
ЖИРГЭХ

Энэ сарын 15-наас түүхий нүүрс нийслэл рүү тээвэрлэх, хэрэглэхийг хориглосон Засгийн газрын шийдвэр гарсан. Ингэснээр агаарын бохирдол 50 хувиар буурна гэж мэргэжилтнүүд үзэж байгаа юм. Түүнчлэн агаарын бохирдлын нэгээхэн хэсгийг бүрдүүлдэг утаа их гаргадаг нийтийн тээврийн хэрэгслийг хэрэглээнээс гаргах ажлыг Нийтийн тээврийн газраас сар бүрийн төлөвлөгөөт шалгалтын хүрээнд зохион явуулж байна.

Дэлхий нийтээр хорт утаа хаядаг, дизель түлшний хэрэглээг хязгаарлаж, эко цахилгаан автобусыг хэрэглээндээ нэвтрүүлж буй. Манай улсын хувьд нийтийн тээврийг шинэчлэх нөөц бололцоо, ажиллах хүчин, инженерүүд бэлэн байна. Энэ талаар “Монгол машин индустриал” компанийн инженер Г.Болорсүхтэй ярилцлаа.


 

-Танай байгууллагын хувьд хэчнээн цахилгаан автобус үйлдвэрлээд байна вэ?

-Би 2005 оноос эхлэн “Нийтийн тээврийн зорчигч тээврийн нэгтгэл” компанид ахлах инженерээр ажилласан. Тухайн үед 01G800 маркийн анхны троллейбусыг үйлдвэрлэж, угсарч гаргаж байсан. Энэ автобус нийтийн тээврийн стандартын шаардлагыг дагуу 12 жил иргэдэд үйлчилгээ үзүүлсэн юм. Үүнээс хойш 50 орчим цахилгаан автобусыг дотооддоо үйлдвэрлэж, шугмын үйлчилгээнд явуулж байна. Зарим автобусыг одоог хүртэл үйлчилгээнд ашиглаж байна. Монголын машин үйлдвэрлэлийг хөгжүүлэхээр “Эрдүү”, “Монгол машин байгууламж”, “Эко бус” зэрэг компаниудын инженерүүд ажилладаг. Миний хувь одоогоор “Монгол машин индустриал” компанид ажиллаж байна. Манай байгууллагаас инженерүүдээ чадавхжуулах зорилгоор гаднын хурал, зөвлөгөөн, сургалтуудад их сургадаг. Тэндээс олсон мэдлэг, мэдээллээ Монголынхоо практикт хэрэгжүүлдэг.

-Цахилгаан автобусны захиалга манай зах зээлд хэр байдаг бол?

-Гаднаас ирсэн захиалгын дагуу хэд хэдэн автобус үйлдвэрлэж байна. Гэхдээ машинт үйлдвэрлэл гэдэг жижиг, дунд үйлдвэрлэл биш. Цар хүрээний хувьд том салбар. Энэ үйлдвэрлэлээс салбарлаж сандал, шил, боолт, ганх, кузов зэргийг хийдэг жижиг, дунд үйлдвэрлэл хөгжих ёстой. Хэрэв салбар нь байхгүй бол жижиг, дунд үйлдвэрлэлийг мянга дэмжээд ахуй хэрэглээнээс хэтрэхгүй. Улс орны хөгжлийг бодит болгоё гэвэл жижиг, дунд үйлдвэрлэлээс гадна томоохон салбарыг дэмжих дэмжлэг хэрэгтэй байна.

-Гаднаас захиалга ирдэг гэж байна. Жишээ нь, аль улсаас захиалга ирж байна вэ?

-Казакстан Улсаас хоёр цахилгаан автобусны захиалга орж ирж байсан. Үүнийг Монголдоо үйлдвэрлэж, экспортод гаргасан. Үйлдвэрлэлийн процессын хувьд зөвхөн Монголд л байдаг технологи. Тухайлбал, цахилгаан, дизель хөдөлгүүрээр явдаг хосолмол бүтээгдэхүүнийг Монгол инженерүүд анх бүтээсэн гэж хэлж болно. 

-Машин үйлдвэрлэлийн салбар төрийн бодлоготой хэрхэн уялддаг вэ?

-Засгийн газраас 850 тэрбум төгрөгөөр 1200 цахилгаан автобус гаднаас худалдаж авна гэж ярьж байна. Хуваагаад үзвэл, нэг автобусанд 700 гаруй сая төгрөг зарцуулахаар байна. Харин Монголд үйлдвэрлэсэн цахилгаан автобус 400 орчим сая төгрөгийн өртөгөөр босох боломжтой. Төр засгийн хэлж, хэрэгжүүлж байгаа бодлого хөрсөн дээрээ буухгүй байна. Тухайлбал, “Аз жаргалтай Улаанбаатар хот” гээд МАН-ын мөрийн хөтөлбөрийн 5.3.3-д дотоодын үйлдвэрт 400-аас доошгүй автобус худалдаж авна гэж тусгасан байдаг. Бидний зүгээс ажил хийх талбай, баазаа бэлтгээд биднээр автобус хийлгэх юм байна гэж итгэж байтал гаднаас авахаар болж байгаа нь харамсалтай.

-Тэгвэл дотооддоо үйлдвэрлэе гэвэл энэ тоо яаж өсөх боломжтой вэ?

-Бидэнд автобус үйлдвэрлэх захиалга өгвөл зардал багасах боломжтой. Учир нь 2-3 ширхэг автобус авахаар тоног төхөөрөмж, тээврийн зардал зэрэг нь өндөр байдаг. Харин олноор нь үйлдвэрлэвэл бүх талаараа хэмнэлттэй болж ирнэ. Ажилчдын тоо өсөхөөс гадна буцаад дотооддоо хөрөнгө оруулалт болж үлдэнэ.

-Монгол инженерүүдийн бүтээсэн автобус гаднаас импортлосон автобуснаас юугаараа давуу юм бэ?

-Манай улс урд хөрш эсвэл БНСУ-аас автобус оруулж ирдэг. Цаг агаарын хувьд эдгээр улсаас харьцангуй хүйтэн уур амьсгалтай учраас халаалтын систем, тохируулга хийдэг. Дээр нь шил их цантдаг учир вакум шил сонгох, орчин нөхцөлд тохирсон хэрэглэгдэхүүнийг сонгож хэрэглэдэг. Бид 10-аад жил гаднын автобусыг засаж, янзаллаа шүү дээ. Тиймээс бидэнд юу хэрэгтэй, хэрэггүй гэдгийг бүгдийг нь мэднэ.

-Цахилгаан автобус гаднаас оруулж ирэхэд 700 сая төгрөг, дотооддоо үйлдвэрлэвэл 400 сая төгрөг юм байна. Гэсэн ч дотооддоо автобус үйлдвэрлэвэл өртөг өндөр тусдаг гэж ярьдаг шүү дээ?

-Дотооддоо үйлдвэрлэсэн автобус өртгийн хувьд хамаагүй хямд. Төрийн түшээд үүнийг хятадын зах зээлтэй харьцуулдаг. Бид Хятадаас шаардлагатай тоног, төхөөрөмжийн худалдан авалтаа хийдэг. Тэр үнэн. Мөн нэг ч боолтоо өөрсдөө үйлдвэрлэж чадахгүй байж автобус үйлдвэрлэнэ гэж юу байдаг юм гэж их ярьдаг юм. Тухайлбал, “Apple” компанийн гар утас байлаа гэхэд Хятад, Солонгос зэрэг улсууд угсраад зардаг. Өөрөөр хэлбэл, үйлдвэрлэж байгаа газар нь технологийнх нь шийдлийг гаргадаг. Худалдан авалт хийж сонгодог сонголтууд жижиг, дунд үйлдвэрлэл болон цаашлаад монголчууд өөрсдөө үйлдвэрлэдэг болох боломжуудыг бий болгох боломжтой.

-Танай байгууллага автобус үйлдвэрлэхдээ материалуудаа хаанаас оруулж ирдэг юм бэ?

-Казакстанд экспортолсон автобусны хувьд дотоодын үйлдвэрээс сандал, доторлогооны материал зэргийг авч хэрэглэсэн. Хэрэв тухайн бүтээгдэхүүнийг Монголд үйлдвэрлэж байвал үндэсний үйлдвэрлэлдээ хөрөнгө оруулахыг боддог. Гэхдээ жижиг, дунд үйлдвэрлэл хөгжөөгүй тул зарим хэрэгслүүдийг гаднаас авах шаардлага яах аргагүй гардаг.

-1200 автобус оруулж ирнэ гэж байна. Энэ нь шинэ автобус уу. Одоо нийтийн тээврийн үйлчилгээнд явж байгаа автобуснуудын хувьд дийлэнх нь тухайн улсдаа ашиглалтаас гарчихсан автобус байдаг биз дээ?

-Хэд хоногийн өмнө БНХАУ-аас концессын гэрээний хүрээнд шинэ автобус оруулж ирэхээр болсон юм билээ. Байгаль орчин, аялал жуулчлалын яамнаас уг асуудлыг дэмжсэн гэж сонссон.

-Манай улсын инженерүүд бусад улсын инженерүүдтэй харьцуулахад ур чадварын хувьд ямар байдаг юм бэ. Уг нь Япон Улс манай улсаас инженер авч ажиллуулах сонирхолтой байдаг юм шиг санагддаг?

-Монгол инженерүүд ур чадварын хувьд дутагдалтай зүйл бий. Гэхдээ зарим зүйлд бусад орны инженерүүдийг дагуулахгүй сайн. Хятад, Солонгос руу очиж туршлага солилцож, хамт ажиллах үе гардаг. Тэнд үйлдвэрлэдэг автобусанд хамт ажиллаж үзсэн юм. Энэ үед Монгол инженерүүдэд төрийн дэмжлэг тааруу байдаг болохоос биш олон давуу тал байгаа нь харагдсан.

-Цахилгаан болон дизель түлшээр явдаг автобусын ялгаа нь юунд байна вэ?

-Нэг дизель автобус жилд 43 сая төгрөгийн түлш хэрэглэдэг. Харин цахилгаан автобус жилд зургаан сая төгрөгийн дотоодын эрчим хүчийг хэрэглэдэг. Өөрөөр хэлбэл, цахилгаан автобус дизель түл хэрэглэдэг автобуснаас даруй долоо дахин хэмнэлттэй гэсэн үг. Мөн дизель автобус жилд нэг тонн гаруй хорт хий агаарт ялгаруулдаг. Харин цахилгаан автобус хорт хий ялгаруулахгүйгээрээ давуу талтай. Тиймээс уг автобус нь нийслэлийн агаарын бохирдлыг бууруулахад чухал ач холбогдолтой.

 

Б.Лхам

0
ЖИРГЭХ
Санал болгох
Зөвшөөрөлгүй ногоон байгууламжийг устгасан болон эзэмшил бүхий газраасаа хэтрүүлэн хашаа барьсан зөрчлийг арилгуулж байна
Суррон, мотоцикльтой насанд хүрээгүй жолооч нар авто зам дээр "нисэж" байна
Улаанбаатарт 22 градус дулаан байна
Цэцэрлэгийн бүртгэлийн системд 104.031 хүүхэд бүртгүүлжээ
АНХААРУУЛГА: Та сэтгэгдэл бичихдээ хууль зүйн болон ёс суртахууны хэм хэмжээг хүндэтгэнэ үү. Хэм хэмжээ зөрчсөн сэтгэгдэлийг админ устгах эрхтэй.

Сэтгэгдэл (3)

  • зочин (64.119.21.177)
    Ийм худлаа юм ярьж ард түмний толгой эргүүлж яадаг байнаа автобус гэж хачин юм хийгээд нѳгѳѳх нь жил явахгүй эвдэрээд явхаараа ямар ч хүчгүй дүүрэн хүнтэй Тосгоны овоо ѳѳд гарахгүй тиймэл б.на солонгос автобус одоо 10.гариу жил яваж байна.
    2019 оны 05 сарын 31 | Хариулах
  • Зочин (192.82.65.120)
    Худлаа шаах юм авто машин хэдэн зуун жил хөгсөн улс хийхгүй байвал гэж хийгээл ашиггүй юм уу болохгүй болоол үйлдвэрлэхгүй байгаа ш дээ үүн дээр нь худлаа том том шоу хийгээл Яг үнэндээ монголд хийсэн \хийсэн ч гэж дээ хог авчирч угсарсан\ нөгөө цахилгаан автобус жил ч явалгүй бүгд эвдэрсэн гээ биз дээ Ер нь нэг эд ангийг нь ч өөрсдөө хийж чадахгүй байж юу монголд үйлдвэрлэсэн гэж ярихаа болих хэрэгтэй ш дээ
    2019 оны 05 сарын 29 | Хариулах
  • Zochin (64.119.20.121)
    Uul n sain injener gekhdee zalkhuu ajil khiidegui l zaluu daa. Eko abtobus geed b.na. ondor uneer 2014 bilu 2015 absan gesen odoo ikhenkh zogsson. Getel Daweo abtobus 9 jil ybj b.na. ulam saijuulakh saardlagatai ym bilee dee.
    2019 оны 05 сарын 29 | Хариулах
  • Шинэ
  • Их уншсан
  • Их сэтгэгдэлтэй
  • ФОТО: "Lumino-The One" тоглолт...
    4 цаг 54 мин
  • Зөвшөөрөлгүй ногоон байгууламжийг устгасан болон эзэмшил бүхий газраасаа хэтрүүлэн хашаа барьсан зөрчлийг арилгуулж байна
    5 цаг 36 мин
  • Суррон, мотоцикльтой насанд хүрээгүй жолооч нар авто зам дээр "нисэж" байна
    5 цаг 51 мин
  • Улаанбаатарт 22 градус дулаан байна
    5 цаг 57 мин
  • ФОТО: Хөдөлмөрийн гавъяаны улаан тугийн одонт "Сүхбаатар дүүрэг-60 жил"
    Өчигдөр 16 цаг 08 мин
  • “Шивээ Овоо” уурхайн ажилчдын гүйцэтгэлийн үр дүнг 50 хүртэл хувиар нэмэх үүрэг өглөө
    Өчигдөр 14 цаг 26 мин
  • АМРАЛТЫН ӨДӨР: Та амралтаараа юу үзэх вэ?
    Өчигдөр 10 цаг 37 мин
  • “Менторшип-2025” хөтөлбөр эхэллээ
    Өчигдөр 10 цаг 19 мин
  • Цэцэрлэгийн бүртгэлийн системд 104.031 хүүхэд бүртгүүлжээ
    Өчигдөр 10 цаг 15 мин
  • Амралтын өдрийн жор: Испани омелетт
    Өчигдөр 10 цаг 10 мин
  • Хичээл орохоос өмнө амжуулах хэрэгтэй ЗҮЙЛС
    Өчигдөр 10 цаг 07 мин
  • Улаанбаатарт 29 градус дулаан байна
    Өчигдөр 10 цаг 01 мин
  • Сансарын тойргоос Зүүн дөрвөн замын уулзвар хүртэлх авто замыг хэсэгчлэн хааж, шинэчилнэ
    Уржигдар 17 цаг 59 мин
  • Баянгол дүүргийн хэмжээнд дахин байрлуулсан 18 ТҮЦ-ийг нүүлгэн шилжүүллээ
    Уржигдар 17 цаг 30 мин
  • А.Амартүвшин: 341 дүгээр цэцэрлэгийг 12 дугаар сард ашиглалтад оруулсан ч одоог хүртэл тавилга, тоног төхөөрөмжийг нь шийдээгүй байна
    Уржигдар 17 цаг 13 мин
  • Улсын хэмжээнд 78189 хүүхэд нэгдүгээр ангид элсэн суралцана
    Уржигдар 16 цаг 48 мин
  • Х.Бат-Ялалт, Г.Одмаа нар 100 гаруй иргэнээс тус бүр 1 сая төгрөгийг “ТҮЦ-ийг нь буцааж байрлуулж өгнө” гэж хэлээд авчээ
    Уржигдар 16 цаг 09 мин
  • Олон Улсын Улаанбаатарын Их сургуультай хамтран ажиллах гэрээ байгууллаа
    Уржигдар 14 цаг 14 мин
  • Нисдэг тэргээр уснаас аврах ажиллагааны дадлага хийж, ур чадвараа нэмэгдүүллээ
    Уржигдар 14 цаг 05 мин
  • Зөвхөн зөвшөөрөгдсөн зам, гүүрээр зорчихыг зөвлөж байна
    Уржигдар 14 цаг 02 мин
  • Зун дуусахаас өмнө хийж амжуулах 24 ЗҮЙЛ
  • Улсын начин Ш.Отгонтөгсийн тухай ОНЦГОЙЛОХ баримтууд
  • Завхан нутгаас тодорч буй залуу хүчтэн А.Машбат гэж хэн бэ?
  • Төрийн наадмын түрүү бөх Э.Батмагнайгийн тухай таны мэдэхгүй 24 баримт
  • Найдлага алддаггүй байсан Найдангийн Түвшинбаярын тухай 24 баримт
  • Улсын наадмаас хойш хамгийн их БУРЗАЙСАН бөхчүүд
  • Бөхийн ертөнц дэх "давахгүйн тойрог"
  • Ш.Энхийн-Одын тухай нийтлэл АНУ-ын "The State" хуудас дээр нийтлэгджээ
  • “Алдартнуудын мялаалга” наадмын түрүү бөх 15, үзүүр бөхийг 10 сая төгрөгөөр байлна
  • Х.Бат-Ялалт, Г.Одмаа нар 100 гаруй иргэнээс тус бүр 1 сая төгрөгийг “ТҮЦ-ийг нь буцааж байрлуулж өгнө” гэж хэлээд авчээ
  • Э.Нарангуа: Монгол залуус дэлхийд гарахын тулд харилцаа ойлголцлын гол түлхүүр хэл сурах нь хамгийн чухал
  • Х.Нямбаатар: Цагдаагийн байгууллага нүдэн дээр ил байгаа зөрчлийг арилгах чиглэлээр дорвитой ажил хийхгүй байна
  • Монголын боксын тамирчид "Бангкок-2025" тэмцээнээс дөрвөн медаль хүртлээ
  • М.Аминаа: Үзэсгэлэнгээрээ "Монголд хүүхэлдэйн урлаг байна шүү" хэмээн чангаар хэлэхийг зорьсон
  • Н.Учрал: Хөгжлийн банкны ТУЗ-д шахааны хүн томилохгүй
  • Малчид, тариаланчдыг өвөлжилтийн бэлтгэлээ сайтар хангахыг уриаллаа
  • Б.Жавхлан: Улсын төсвийн төсөлд хөрөнгө оруулалтын 1232 санал ирснийг 9,6 их наяд төгрөгт багтааж эрэмбэлнэ
  • А.Амартүвшин: Энэ хичээлийн жилд 14 мянган хүүхдийн сургууль, цэцэрлэгийн багтаамжийг нэмэгдүүлж байна
  • Олон хүнд онц хэмжээний хохирол учруулсан Д.Отгонбаярыг ЭРЭН СУРВАЛЖИЛЖ байна
  • Т.Ариунаа: Би дуулах урлагаа хэзээ ч хаяж байгаагүй
  • Найдлага алддаггүй байсан Найдангийн Түвшинбаярын тухай 24 баримт
  • Улсын начин Ш.Отгонтөгсийн тухай ОНЦГОЙЛОХ баримтууд
  • Улсын наадмаас хойш хамгийн их БУРЗАЙСАН бөхчүүд
  • Зун дуусахаас өмнө хийж амжуулах 24 ЗҮЙЛ
  • Б.Жавхлан: Улсын төсвийн төсөлд хөрөнгө оруулалтын 1232 санал ирснийг 9,6 их наяд төгрөгт багтааж эрэмбэлнэ
  • Ш.Энхийн-Одын тухай нийтлэл АНУ-ын "The State" хуудас дээр нийтлэгджээ
  • Төрийн наадмын түрүү бөх Э.Батмагнайгийн тухай таны мэдэхгүй 24 баримт
  • Завхан нутгаас тодорч буй залуу хүчтэн А.Машбат гэж хэн бэ?
  • “Алдартнуудын мялаалга” наадмын түрүү бөх 15, үзүүр бөхийг 10 сая төгрөгөөр байлна
  • Э.Нарангуа: Монгол залуус дэлхийд гарахын тулд харилцаа ойлголцлын гол түлхүүр хэл сурах нь хамгийн чухал
  • Монголын боксын тамирчид "Бангкок-2025" тэмцээнээс дөрвөн медаль хүртлээ
  • Засгийн газрын ээлжит хуралдаан хуралдаж байна
  • Олон хүнд онц хэмжээний хохирол учруулсан Д.Отгонбаярыг ЭРЭН СУРВАЛЖИЛЖ байна
  • ФОТО: Монголын их амар амгалан
  • А.Амартүвшин: Энэ хичээлийн жилд 14 мянган хүүхдийн сургууль, цэцэрлэгийн багтаамжийг нэмэгдүүлж байна
  • Малчид, тариаланчдыг өвөлжилтийн бэлтгэлээ сайтар хангахыг уриаллаа
  • Х.Нямбаатар: Цагдаагийн байгууллага нүдэн дээр ил байгаа зөрчлийг арилгах чиглэлээр дорвитой ажил хийхгүй байна
  • Н.Учрал: Хөгжлийн банкны ТУЗ-д шахааны хүн томилохгүй
  • Артерийн судсаар химийн тариа хийх нь хавдарт маш өндөр тунтай, үр дүнтэй эмчилгээ хийх боломжийг олгодог
  • Бөхийн ертөнц дэх "давахгүйн тойрог"
24 баримт
  • Улсын начин Ш.Отгонтөгсийн тухай ОНЦГОЙЛОХ баримтууд
  • Найдлага алддаггүй байсан Найдангийн Түвшинбаярын тухай 24 баримт
  • Төрийн наадмын түрүү бөх Э.Батмагнайгийн тухай таны мэдэхгүй 24 баримт
  • Зун дуусахаас өмнө хийж амжуулах 24 ЗҮЙЛ
  • Завхан нутгаас тодорч буй залуу хүчтэн А.Машбат гэж хэн бэ?
Эхлэл Улс төр Эдийн засаг Нийгэм Дэлхий 24 баримт 24 фото Элчин сайд ярьж байна Спорт Видео Сошиал мэдээ
Холбоо барих Сурталчилгаа байршуулах Зар Вэб сайт хийх

Зохиогчийн эрх хуулиар хамгаалагдсан. Мэдээлэл хуулбарлах хориотой.

Вэб сайтыг хөгжүүлсэн: Sodonsolution ХХК